Castell del Baró de les Quatre Torres

Comarca: Tarragonès

Municipi: Nou de Gaià, La

Adreça: Carrer del Castell

Castell d'origen medieval, a la protecció del qual es va desenvolupar el poble de La Nou, i que a finals del segle XVIII es va començar a transformar en un gran casal residencial.

Tipus monument: Militar. Castell

Estil: Neoclassicisme

Datació: Segle XVIII

Localització: Casc antic

El castell de La Nou de Gaià té el seu origen en el segle XI, en la frontera fortificada amb castells de la línia del Gaià. En aquell temps era una masia fortificada sota la protecció de la qual es va desenvolupar el poble de La Nou. L'actual edifici és el fruit de la transformació del castell, a finals del segle XVIII, en un gran casal monumental propietat del Baró de les Quatre Torres.

Es caracteritza per les seves torres bessones, cobertes amb teulada de ceràmica a quatre vessants, i un acabat de la façana amb estuc de tonalitats diverses. Té adossada la Capella de la Verge de les Neus, patrona del poble, i al seu costat es troba el celler on es fabricava el vi i l'oli, amb la premsa, el molí, els cubs, botes, bombes i d'altres elements i estris recuperables, ja que fins als anys 60 del segle passat encara va ser utilitzat pels habitants del poble.

Està documentat des de l'any 1011. Al segle XII està vinculat a la nissaga dels Claramunt, al segle XIV pertany a la família Requesens, senyors d'Altafulla, al segle XV és venut a Pere de Castellet i al XVI passa , per matrimoni, als Corbera-Santcliment. Al segle següent és adquirit per Francesc de Montserrat, marquès de Tamarit i la seva família en manté la jurisdicció fins el final dels senyorius, l'any 1837.

Tipus: BCIN. Monument històric

Disposició: Decret

Data disposició: 22/04/1949

Publicació: BOE 05/05/1949

Titularitat: publica

Condicions de visita: Lliure

Ús i funció actual: Equipament públic

Observacions:

L'any 1982 va passar a mans de l'Ajuntament per donació del seu darrer propietari, el marquès de Nules. El 2006 va ser restaurat i convertit en centre cultural.

Adreça: Carrer del Castell

Telèfon: 977 65 52 57 (ajuntament de La Nou de Gaià)

Fax: 977 65 54 76 (ajuntament La Nou de Gaià)

Lloc web: http://www.noudegaia.altanet.org