Església Parroquial de Sant Salvador

Comarca: Tarragonès

Municipi: Pallaresos, Els

Adreça: Plaça de l'Església

L'església de Sant Salvador és un edifici d'estil barroc de transició al neoclàssic, va ser consagrat l'any 1796. La construcció presenta tres naus cobertes amb volta de canó amb llunetes. El portal és rectangular, molt auster, amb una fornícula al damunt amb la imatge de Jesús Salvador. Entre 1944 i 1947 Jujol hi va realitzar diferents intervencions, una reforma de l'altar major (desapareguda), un sagrari i els altars laterals, en els quals en sobresurt el treball de forja.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Barroc

Datació: Segle XVIII

Localització: Casc antic

L'església de Sant Salvador presenta una planta de tres naus sense creuer, això fa que les naus laterals quedin retallades al creuer i aquest espai sigui ocupat per la sagristia. La nau està coberta amb volta de canó i llunetes amb aresta. Cal destacar, l'altar major on trobem un sagrari obra de l'arquitecte Josep M. Jujol, bastit l'any 1944. Aquest, també va projectar els nous altars laterals de l'església entre els anys 1945-47.  Però el més important és l'altar del Sant Crist, que té als costats a Sant Antoni i a Santa Immaculada.  A la cúpula del creuer trobem uns frescos ben conservats, i un ull de bou que es troba a la façana de l'església i que interiorment presenta certs elements decorativistes propis de la mà de Jujol. La façana de l'església presenta la porta d'entrada al temple elevada per una escalinata. La porta és senzilla, de forma rectilínia, i es tanca amb un arquitrau motllurat i pilastres de granit gris que contrasten molt amb el color ocre i blanc dels esgrafiats de la façana. A sobre trobem una fornícula amb la imatge de Jesús Salvador, protector de l'església. Als costats de la fornícula s'observa decoració esgrafiada. Damunt la cornisa hi ha una senzilla rosassa i, a sobre, un frontó triangular emmarcat per ratlles blanques esgrafiades, al seu interior un ull de bou amb l'any de consagració de l'església, l'any 1796.

Tipus: BCIL

Data disposició: 25/02/2003