Conjunt històric de Palma d'Ebre

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Palma d'Ebre, La

Adreça: Casc antic

El nucli antic de la Palma d'Ebre ocupa una superfície de planta quasi circular. Es va desenvolupar als voltants del castell, de la presó i de l'església romànica, i conserva edificis que mantenen les característiques de l'època.

Tipus monument: Conjunt urbanístic

Estil: Obra popular

Datació: Medieval. Segles XV-XX.

Localització: Nucli històric de La Palma d'Ebre

El nucli històric de la població de la Palma d'Ebre està situat al bell mig del terme i presenta una planta quasi circular. En origen format al voltant de les restes del castell, la presó i l'església romànica de la Mare de Déu del Roser, i posteriorment ampliat amb la construcció de l'església parroquial de la Mare de Déu de l'Assumpció.

Els carrers que conformen aquest nucli són estrets i alguns costeruts, sobretot els del nucli més original, donat que està un pèl més elevat que la resta. En general, els edificis que conformen aquest nucli són de planta rectangular i estan distribuïts en planta baixa, pis i golfes, o bé dos pisos. Molts d'ells tenen portals de mig punt adovellats a les façanes principals i finestres rectangulars. Alguns presenten balcons, tant exempts com correguts, i en d'altres casos tenen galeries obertes a l'exterior.

Destaquen elements típics de l'arquitectura tradicional: cobertes amb teula àrab i barbacanes.

Es creu que el poble ja existia durant la dominació àrab ja que trobem diferents restes de l'època, i encara que no tinguem cap document de la seva fundació.  La primera documentació escrita és de l'any 1262, en una donació de la vila i altres indrets de Jaume I al cavaller Arnau del Bosc. La història de la Palma d'Ebre va lligada amb la de la baronia de Flix donat que foren adquirides conjuntament el 1389 per la ciutat de Barcelona per així assegurar-se el transport fluvial. Barcelona perdé la senyoria de Flix i de la Palma durant la guerra contra Joan II, però vers el 1481 li foren retornades per ordre de Ferran el Catòlic.

Titularitat: publica

Bibliografia:

ANGUERA I TERRÉ, M.; CASADÓ BURILLO, V.: La Palma d'Ebre, Flix, Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre (CERE), Juliol 2005. Miscel·lània del CERE núm. 16, 2003. 19-30.

CARRERAS I MARTÍ, J. [coord.]: Gran enciclopèdia catalana, Barcelona, Enciclopèdia Catalana S. A., 2006.

Ús i funció actual: Conjunt urbanístic

Adreça: Casc antic

Telèfon: 977 819 064 Ajuntament