Església de Sant Blai de Fonoll

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Passanant i Belltall

Adreça: El Fonoll

Al poble de Fonoll es conserva una església romànica del segle XII amb reformes del segle XIV dedicada a Sant Blai. Excepcional per la seva planta i per l'existència d'una finestra a l'absis única a Catalunya

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Romànic

Datació: Segle XII

Localització: A l'entrada meridional del poble del Fonoll

L'església del Fonoll constitueix un exemple únic del romànic català. Degué ser construïda entre finals del segle XII i inicis del XIII, emplaçada dins del romànic tardà. Documentalment no es tenen notícies de la seva existència fins l'any 1306. La seva excepcionalitat rau en la irregularitat de la seva planta, amb una nau corbada i reforçada amb un enorme contrafort. L'estil rural de l'edifici s'adapta al desnivell del terreny, configurant un temple on la diferència de cota entre la façana principal i la posterior és de 2 metres. L'església està construïda en una sola nau de planta irregular amb un absis el·lipsoïdal amb una coberta de volta de canó apuntada que arrenca d'una imposta que recorre tot el perímetre interior de l'església. A la façana principal es troba la porta d'accés d'arc de mig punt, amb unes dovelles protegides per una motllura llisa. En aquest mateix mur destaca singularment el contrafort, de dimensions excessives per al volum de la construcció. L'exterior de l'església està construïda amb pedres regulars que conserven nombroses marques de picapedrer, sense ornamentacions però amb una motllura que, a mode de guardapols, recorre tot el perímetre exterior. A la façana de l'absis es troba un element singular. Es tracta d'una finestra amb una creu a mode de gelosia, únic exemple conservat a tota Catalunya.

Ja durant el segle XIV es va construir una capella al mur nord. De planta rectangular estava consagrada a Santa Llúcia. Aquesta nova construcció degué motivar l'excessiu contrafort construït a la façana meridional. Posteriorment es va construir el campanar d'espadanya. També es varen sobrealçar la nau i l'absis.

A l'interior de l'església es conservava una imatge gòtica de Sant Blai segurament del segle XIV, que actualment es troba a la parròquia de Passanant.

El poble de Fonoll va ser repoblat a finals del segle XII dins un procés de divisió del territori dominat pel castell de Fores. Tot i que l'edifici es pot datar arquitectònicament entre els segles XII i XIII, no és fins a l'any 1306 que es tenen notícies documentals de l'existència d'aquest temple. Al segle XIV l'edifici va ser transformat amb modificacions significatives. L'any 1983 va ser restaurada gràcies a una subvenció de la Direcció General del Patrimoni Artístic de la Generalitat de Catalunya.

Titularitat: privada

Ús i funció actual: Culte. Església

Observacions:

La planta irregular és un element singular de l'arquitectura romànica catalana. L'element més destacat és una finestra amb una creu a mode de gelosia, que representa l'únic exemple a tota Catalunya.

Adreça: El Fonoll

Telèfon: 977 892 700 Ajuntament