Església Parroquial de l'Assumpció de la Glorieta

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Passanant i Belltall

Adreça: Camí vell de Forès

Església construïda l'any 1814 segons es pot observar a la seva llinda. Recentment s'han descobert les restes d'una primigènia església romànica en el seu subsòl.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Romànic. Neoclàssic.

Datació: Segles XII-XIX

Localització: Al nucli de La Glorieta

Aquesta església es troba ubicada fora dels murs del poble, al camí vell de Forès. Està consagrada a l'Assumpció de la Mare de Déu. La construcció de l'edifici actual es data a l'any 1814 gràcies a la inscripció de la data a la llinda de la porta. La seva porta és d'arc escarser, amb guarnició de l'anagrama de Maria i un ócul central. La façana està coronada per dues espadanyes de maó vist. D'aquesta església s'ha conservat una creu processo nial d'argent, d'estil gòtic datable probablement del segle XIV actualment dipositada al Museu Diocesà de Tarragona.

Es conserven algunes filades d'un mur i de l'absis de l'església romànica datat entorn el segle XII.

La primera notícia sobre aquesta església es remunta a l'any 1150 amb la donació de l'església i les sufragaries de Sala de Comalats i Fonoll a Pere de Pinós per part de Ramon de Cervera i la seva muller Ponceta. Recentment es van descobrir les restes de l'edifici romànic, enderrocat per construir-hi la nova església al segle XIX. Segurament s'utilitzaren part dels seus carreus per a la construcció del nou temple.

Titularitat: privada

Bibliografia:

ESPINACH, M. I ROCA, J.: "El gòtic internacional a Glorieta" a Plaça Major, 3 (1r trimestre de 1995), p. 12-13.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Observacions:

Fins el 1974 a la parròquia hi havia una bella creu processional gòtica, feta d'argent i amb esmalts. Actualment està dipositada al Museu Diocesà de Tarragona. Cada any es trasllada al poble per la festa patronal.

En el Museu episcopal de Vic es conserven 3 compartiments del retaule de l'església romànica realitzats per Ramon de Mur.

Adreça: Camí vell de Forès

Telèfon: 977 892 700 Ajuntament