Nucli de la Sala de Comalats

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Passanant i Belltall

Adreça: Nucli de la Sala de Comalats

Dins el nucli de la Sala de Comalats es poden trobar diversos elements interessants, com l'església de la Nativitat, el forn de pa, la Font de la Sala, els rentadors o portals i habitatges d'un alt valor cultural i arquitectònic

Tipus monument: Conjunt urbanístic

Estil: Obra popular

Datació: Segles XI a XIX

Localització: Interior del nucli de la Sala de Comalats

La Sala de Comalats és un recinte urbà on es conserva un conjunt heterogeni d'elements històrics interessants. Un dels punts més destacats del nucli de La Sala de Comalats és, sens dubte, l'església de la Nativitat. Edificada sobre un temple romànic, actualment no es poden observar restes conservades del primer edifici. L'església moderna es començà a edificar cap a inicis del segle XIX (1801) i va ser bastida en diverses etapes. L'any 1936 va ser destruïda i no va ser fins a la dècada del 1970 que no es va restaurar. La construcció té una factura senzilla, utilitzant per a la façana carreus de pedra molt irregulars. La seva porta és d'arc rebaixat i consta d'un campanar d'espadanya. Un altre element significatiu del passat del poble és l'arcada principal d'entrada al poble. Les pedres tallades conformen un arc de mig punt on encara es poden observar a l'interior els forats on s'enclavava la porta del poble. A l'entrada del poble es troba la Font de la Sala, una antiga font que servia aigua a dos abeuradors situats a banda i banda, un en sentit perpendicular i l'altre paral·lel a la paret de la font. La font es trobava protegida per un petit arc de pedra ogival. Pròxims a la font es troben encara els rentadors on la gent del poble netejava la roba. Conten de dues piques i dues bases. També es conserva mitjanament un antic forn comunal, restaurat a finals del 1990. Actualment disposa d'un recinte tancat i d'un forn amb una entrada frontal. L'habitatge més antiga del nucli és sens dubte Cal Pallot, un edifici del segle XIV. L'antiga llinda d'entrada va ser reemplaçada l'any 1978 però encara conserva l'arcada de pedra de la porta d'entrada. Està conformada per grans dovelles amb arcs de mig punt.

La Sala de Comalats ja apareix documentada al segle XI. Aquest nucli estava constituït per un castell, una església i un conjunt d'habitatges, tot ell conformant un recinte clos. L'any 1182 formava part del terme del castell de Forès i era patrimoni de Ramon de Cervera. Pere el Catòlic decidí atorgar la seva propietat a Guillem de Guardialada l'any 1210 qui ho donà a Arnau de Comalats el 1234. El 1266 fou donat a l'ordre dels hospitalers. El 1384 va passar a dominar la vila i n'assumí totes les jurisdiccions a partir de l'any 1443 fins els decrets desamortitzadors del segle XIX.

Titularitat: privada

Ús i funció actual: Conjunt urbanístic

Adreça: Nucli de la Sala de Comalats

Telèfon: 977 892 700 Ajuntament