Antiga església parroquial de la Nativitat de Santa Maria

Comarca: Baix Ebre

Municipi: Paüls

Adreça: Pujada de l'Església

Església gòtica del castell de Paüls i que fins als anys 80 va ser església parroquial del municipi.

Tipus monument: Edifici de culte. Església

Estil: Gòtic

Datació: Segles XII - XIII - XVII

Localització: Als peus del castell de Paüls

Antiga església parroquial de Paüls,que es troba a la part més alta de la població de Paüls, a l'extrem nord-occidental, a la mateixa penya rocosa on està situat el castell, dins del primer recinte enmurallat, just al costat de la porta d'entrada.

L'esglèsia d'una sola nau,ereforçada amb sis arcs torals, està construïda en maçoneria ordinària i d'espiga a prop de la base i amb carreus als buits i les cantonades. La porta de la façana és d'arc apuntat, amb un escut invertit al muntant dret. Al seu costat hi han dos finestres de mig punt (romàniques). A la façana posterior es troba una altra porta, aquesta amb arc de mig punt sense decoració i amb una inscripció: "Domus Dei 1691".

Té una coberta de teules a dues vessants,  i espadanya de dos ulls a una cantonada. En aquest segle se li afegeix una torre campanar de base quadrada i un rellotge. L'any 1988, Pere Izquierdo, que era l'arqueòleg territorial ,va decidir realitzar un sondeig de 2x2 metres al costat de la sortida de la sacristia, per tal d'avaluar la importància del jaciment i si era necessari portar a terme una excavació en extensió del sòl de l'esglèsia, ja que es pensava canviar el paviment.

L'interior està amb les parets de pedra vista i amb dos grans arcs de ojivals que aguanten la teulada de l'edifici. A la capçalera hi ha una fornícula excavada al mur, i a l'esquerra una porta que s'obre a la sagristia, una sala petita de planta rectangular i coberta amb volta d'aresta. La clau de la volta presenta una roseta senzilla. Es pensa que aquesta sagristia reaprofita una antiga torre del castell, que també hauria pogut funcionar com a campanar abans de la construcció de la primera espadanya.

Un altar de pedra i un retaule de fusta amb les talles dels sants que reben la devoció dels paülsencs i paülsenques: Sant Roc, Sant Sebastià i Sant Fabià. Un cor, reconstruït recentment de fusta, completa l'indret d'una manera senzilla, però elegant, al qual s'accedeix per una escala també de fusta situada en un angle. A l'altre racó, un petit pedestal i una fornícula encerclen la pica baptismal.

En aquest lloc, possiblement fortificat des dels inicis, l'església hi ocupa un punt estratègic, que és el de l'accés. Les restes arrasades d'un primer edifici, d'època islàmica o anterior, conformen la base de la façana principal de l'església.

Les dues campanes de l'església tenen el nom de Maria Teresa i Maria Lourdes.

Antiga mesquita, consagrada a finals del sgle XII, fou església parroquial mitjans del segle XX.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Data disposició: 14/05/2007

Publicació: DOGC 05/10/2007