Església de Sant Joan de Biure

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Piles, Les

Adreça: C/ del Castell

Església del segle XVIII que es construí sobre un antic temple del segle XII. L'edifici conservat te gravada la data de consagració i una creu de Malta.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Barroc.

Datació: Segles XII-XVIII.

Localització: Nucli de Biure.

El temple que es pot observar actualment correspon a un edifici d’estil barroc construït al segle XVIII. Està constituït per tres naus, una principal i dues de mides més reduïdes als seus costats. La seva façana és molt sòbria. Destaca la portalada motllurada amb pedres tallades i rematada per un arc rebaixat. El centre de la llinda es situa una voluta que se situa just a sota d’una fornícula, actualment buida. A la part superior de la fornícula es troba gravada la data de consagració del temple, 1777, emmarcat per dues creus de Malta i per un escut heràldic. L’existència de les creus de Malta es justifiquen per la relació entre aquest símbol, el sant d’advocació (Sant Joan) i l’ordre Hospitalària, a la que pertanyia l’església.

La primera documentació de l’església es remunta a l’any 1151 quan Guillem d’Aguiló donà els delmes des castell a l’església i a l’ordre dels Hospitalers. Al segle XVII es va contractar un escultor per crear el retaule del Sant Nom de Jesús i una escultura exempta. L’edifici actual fou construït l’any 1775.

Titularitat: altres

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Religiós. Culte.

Observacions:

El mobiliari ’interior, com l’altar major, fou destruït durant la Guerra Civil.

Adreça: C/ del Castell

Telèfon: 977 881 088 Ajuntament