Església de Santa Maria de Guialmons

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Piles, Les

Adreça: Nucli de Guialmons

Església romànica del nucli de Guialmons, construïda al costat de l'antic castell, ara enrunat. El temple, de nau única amb volta de canó i campanar d'espadanya, presenta diverses reformes o afegits posteriors.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Romànic

Datació: Segle XII

Localització: Nucli de Guialmons

Església d'una nau, molt reformada, amb presbiteri pla, construïda amb carreus. Fou ampliada amb dos altars laterals. Va allargar-se per la part de l'absis, el qual va desaparèixer, però se'n conserven trossos de murs laterals. La coberta de la part primitiva és de volta de canó un xic apuntada, als arrencaments laterals de la qual hi ha un senzill fris. El portal actual, situat a la façana de migdia, té una llinda datada del 1615, època en què es varen fer les reformes a l'església. Sobre aquest portal hi ha una finestreta romànica tapiada, que podria ésser la de l'àbsis desaparegut. Està formada per una doble arquivolta amb guardapols i dues impostes sostingudes per dues columnestes amb els capitells llisos.

El campanar d'espadanya de dos ulls, d'època més tardana, està situat sobre aquesta façana. A la façana de ponent hi ha una petita finestra cruciforme. La primitiva porta d'accés es conserva a l'interior.

El castell de Guialmons fou donat el 1132 a Ramon de Timor pel seu pare Alñarig. Aquesta família senyorejaren sobre el lloc fins al segle XIV, que passà als Boixadors a causa del casament de Bernat de Boixadors amb Francesca de Timor, que també era senyora de Savallà.
El 1380 Bernat de Boixadors, fill de l'anterior, ja ostentava la plena jurisdicció del castell i terme, per compra a la corona. Els Boixadors, que més tard esdevingueren comtes de Savallà, tingueren drets sobre el poble fins a l'extinció de les senyories.
Al segle XVII l'església fou molt reformada. La capçalera plana va substituir el primitiu absis semicircular. Al construir el campanar i ampliar la nau van canviar la porta de lloc.

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Nucli de Guialmons

Telèfon: 977 88 10 88 (Ajuntament)