Molí Vell de Sant Gallard

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Molins

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Piles, Les

Adreça: Camí dels molins, prop de Sant Gallard.

Un dels molins fariners hidràulics més antics de la comarca, era propietat del monestir de Santes Creus que el va cedir al segle XIII.

Tipus monument: Industrial. Molí.

Estil: Obra popular.

Datació: Segle XIII.

Localització: Molt a prop de Sant Gallard, a tocar del camí dels molins.

Restes d’un dels molins més antics de la comarca. És denominat també “molí de Dalt”. Aprofita les aigües de la riera de Santa Coloma. Es conserva principalment una nau rectangular construïda amb carreus irregulars de pedra local. La coberta era de volta de canó amb obertures d’arc rebaixat. És possible que la bassa encara es conservi molt deteriorada als terrenys septentrionals de la construcció.

El molí està documentat ja l’any 1273, quan el monestir de Santes Creus en cedí la seva explotació a la família Loreta.

Titularitat: privada

Estat de conservació: Dolent.

Bibliografia:

Cases, M. Ll.(1981) : “Breus notes sobre els molins fariners d’aigua a la conca alta del Gaià. Segles XIII i XIV”. Aplec de Treballs, 3, p. 225-236.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: En desús.

Adreça: Camí dels molins, prop de Sant Gallard.

Telèfon: 977 881 088 Ajuntament

Fax: 977 881 088 Ajuntament