Església parroquial de Santa Maria del Pla de Santa Maria

Comarca: Alt Camp

Municipi: Pla de Santa Maria, El

Adreça: Plaça de l'Església, 1

Església parroquial de planta de creu llatina de tres naus amb capelles laterals.

Tipus monument: Religiós. Església parroquial

Estil: Barroc

Datació: Segle XVIII (1777)

Localització: Al centre del nucli urbà de la vila. A la plaça de l'Església

L'església és de planta de creu llatina de tres naus amb capelles laterals. La nau central està més elevada i té situada en el creuer una cúpula sobre petxines, amb set finestres. La volta és de canó amb llunetes en la nau central, i d'aresta en les laterals. Els suports són pilars i els arcs de mig punt. Hi ha gran profusió decorativa a l'interior (pilastres i pilars) amb motius geomètrics. La façana principal presenta una gran portada. La porta d'accés està emmarcada per grans columnes que sostenen un arc obert sota la rosassa. El timpà presenta decoracions. A la banda de l'Evangeli hi ha una torre de planta quadrada, de dos cossos octogonals. A la banda de l'Epístola hi ha l'inici d'una altra. L'obra és de maçoneriai pedra, formant carreus regulars.

L'església es construí l'any 1777. Aquesta obra va provocar greus enfrontaments entre la població. Un grup de veïns (gavatxos) era partidari d'enderrocar l'església de Sant Ramon per aprofitar els materials i, l'altre (marrocs) propugnaven la utilització de materials nous i respectar l'església primitiva. Aquest darrer criteri és el que prevalgué.

Titularitat: altres

Bibliografia:

Geografia General de Catalunya. Barcelona: Edicions Catalanes, 1980.

Gran Enciclopèdia Catalana. Barcelona: Fund. Enciclopèdia Catalana, 1974.

Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Barcelona: Fund. Enciclopèdia Catalana, 1982.

Inventari d'esglésies de Catalunya, Barcelona: Arxiu Gavin, 1978.

Condicions de visita: Concertada

Ús i funció actual: Culte. Església parroquial

Observacions:

Es celebren misses els dissabtes a les 20:30 i els diumenges a les 12:00.

Adreça: Plaça de l'Església, 1

Telèfon: 977 630 034

Fax: 977 631 141 (Ajuntament)

Lloc web: http://www.elpladesantamaria.cat