La Ruta de la Capona

Comarca: Alt Camp

Municipi: Pla de Santa Maria, El

Adreça: Plaça de la Vila,1

Ruta sobre les construccions de pedra seca del terme del Pla de Santa Maria.

Tipus monument: Civil. Construccions de pedra seca

Estil: Obra popular

Datació: Segle XVIII

Localització: S'accedeix a la ruta per la urbanització de la Torre del Pitxo.

El terme del Pla té una gran concentració de construccions de pedra seca, edificacions que desafien el pas del temps, i que són el testimoni d'una època passada.

La pedra com a únic material per separar finques, per traçar camins, per proporcionar recer, aixopluc, per aprofitar l'aigua,... per fer amb el mínim el màxim.

La Ruta de la Capona permet descobrir un entorn, un passat i un patrimoni magnífic i sorprenent, mostrant al visitant l'art de la pedra i la bellesa de l'indret.

Sense cap mena de ciment o argamassa, i falcades amb pedres més petites (rebles), s'aixequen els murs i tancaments que conformen diversitat de construccions diferents: marges, barraques, cossiols, aixoplucs, arneres o corrals.  Aquestes construccions complien una doble finalitat: despedregar els camps i disposar d'estructures útils a les necessitats del pagès, equipades amb elements funcionals com ara menjadores, armaris, paravents, cocons, fornícules,...

El tipus de pedra utilitzat és la llosa calcària, molt abundant a la zona i anomenada, popularment, "tapassol".

Les pedres estan col·locades de manera vertical enlloc de planes.  La seva dificultat de construcció és molt elevada i feien falta suports externs.  En aquest terme tan pobre en terra bona, generalment es feien servir feixos de rama de pi verd i pinetells.  La tècnica de tancament de la volta és l'anomenada volta de rastell o volta adovellada, i també falsa volta.

No trobarem cap construcció igual, podem trobar des de barraques en forma de tronc de piràmide, fins a les anomenades barraques de cúpula coronada, com la de la plana de l'Alegret.

Els cossiols es van construir seguint la mateixa tècnica de construcció de les barraques de pedra seca.  Són magatzems d'aigua que la recullen aprofitant les petites corrents i rierols que es formen pels camins o per extensió "rocallissos" després d'una forta pluja.  aquests cossiols estan construïts directament damunt de la roca, que de forma natural té diferents desnivells o clots.

Cal contemplar-ho tot: les construccions, les pedres, els detalls, les plantes, els conreus, els arbres, els colors, les formes... i deixar-se seduir. Al llarg de quasi dos quilòmetres, en un camí planer, trobem barraques, cossiols, arneres, marges, amagatalls,.... Destaca el Cossiol del Soleta, una construcció destinada a l'aprofitament de l'aigua de la pluja, del tot singular per la seva originalitat i bellesa. L'itinerari es pot realitzar tant a peu com en bicicleta, i un tram coincideix amb el GR-Ruta del Cister, i amb el sender local "Un tomb pel terme, passejant pels camins rals".

La Ruta posada en marxa l'any 2002, ha rebut ja centenars de visitants, de diversos indrets del país. Va ser Ruta de cloenda de les jornades europees de pedra seca de la Universitat Rovira i Virgili (juliol 2002). I va rebre el premi a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural de l'Institut d'Estudis Vallencs (2002).
Premi Jordi Cartanyà Costa Daurada Interior (2005).

Valorar i conèixer la importància d'aquestes edificacions és el millor reconeixement a la pagesia, a tantes mans anònimes que van fer possibles aquestes veritables obres d'art, admirables per la seva simplicitat i bellesa.

A la rotonda d'entrada al Pla de santa Maria (venint de Valls) trobem una reconstrucció actual d'una barraca de forma piramidal, com a recordatori d'aquesta tradició rural.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Titularitat: publica

Ús i funció actual: Ruta cultural

Observacions:

Es tracta d'una ruta formada per 11 elements de pedra seca entre els que predominen les barraques de vinya, però cal destacar el Cossiol de la Soleta, pous, corrals i arneres.

Es una ruta que es pot fer en una horeta.

L'ajuntament del Pla de Santa Maria, mitjançant la seva oficina de turisme ofereix visites guiades i dossiers explicatius de l'itinerari i de les construccions.

La ruta està senyalitzada amb panells i indicadors.

Adreça: Plaça de la Vila,1

Telèfon: 977 630 006 (Ajuntament)

Fax: 977 631 141 (Ajuntament)

Lloc web: http://www.elpladesantamaria.cat