Portals fortificats del carrer Major

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Torres i muralles

Comarca: Alt Camp

Municipi: Pla de Santa Maria, El

Adreça: C/ Major,1 / C/Major, 56.

Portals situats als dos extrem del carrer Major, que devien tancar la vila closa medieval.

Tipus monument: Edifici militar. Portals de muralles

Estil: Gòtic - Renaixentista

Datació: Segle XVII

Localització: Nucli històric del Pla de Santa Maria

Portals situats als dos extrems del carrer Major, que devien tancar la vila closa medieval. El portal del carrer Major número 1, és un conjunt format per dos arcs de pedra. L'exterior és un carpanell amb la inscripció de 1670 a la dovella central. L'interior en canvi, correspon a la tipologia gòtica i està format per grans carreus regulars. Cal destacar la llum d'aquest arc, que és considerable. Aquests arcs sostenen un edifici d'habitatges. Recentment, el conjunt en què s'integra l'arc ha estat restaurat, s'ha renovat l'arrebossat dels murs i s'ha deixat a la vista la pedra de l'arc. El portal del carrer Major número 56, és un arc de pedra de mig punt i està format per carreus regulars i vint-i-una dovelles, en disposició radial. L'arc sosté un edifici d'habitatges, el qual ha estat restaurat exteriorment amb l'intent de donar al conjunt una imatge que recordi la seva època originària.

Aquests arcs corresponen a les antigues portes d'accés de la vila, que encara conserva la trama urbana del recinte emmurallat.

La porta del carrer Major número 1, correspon probablement a la de Valls. Malgrat la data de 1670 que figura a l'arc exterior, la tipologia gòtica de l'arc interior fa pensar en un origen molt anterior de la porta, que posteriorment hauria estat reformada. Amb tot aquests arcs, encara conserva el seu caràcter de fortificació.

Tipus: BCIN - Monument històric. 1864-MH

Disposició: Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Data disposició: 11/10/1993

Publicació: DOGC 1807

Titularitat: privada

Condicions de visita: A l'aire lliure

Ús i funció actual: Habitatges

Observacions:

Propietaris: Josep Cunillera Solanes c/ Major, 63. Josep M. Miró Canela c/ Major, 59. Julián Muñoz López c/ Major, 8. Miquel Rosell Ventura c/ Major, 16. Carme Bartra Duch Pl. Jacint Verdaguer, 1.

Adreça: C/ Major,1 / C/Major, 56.

Telèfon: 977 630 006 (Ajuntament)

Fax: 977 631 141 (Ajuntament)

Lloc web: http://www.elpladesantamaria.cat

Adreça electrònica: aj.pla@altanet.org