Ermita de la Mare de Déu de Montornès

Comarca: Tarragonès

Municipi: Pobla de Montornès, La

Adreça: Camí de l'Ermita

Al costat de les restes del castell s'alça l'ermita que substitueix a l'antiga capella de la fortalesa.

Tipus monument: Religiós

Estil: Barroc

Datació: Segle XVIII. 1783

Localització: Al sector meridional del terme

La seva volta de canó amb llunetes cobreix la part central de la nau, i les capelles estan cobertes amb voltes de mitja taronja. La porta principal està situada als peus i té un arc rebaixat amb motllures emmarcant-lo. Damunt la porta principal hi ha una petita espadanya on es troben les campanes. A l'arc rebaixat de la porta d'accés n'hi ha una inscripció amb data de "1783". El coronament superior és corb a la façana. També hi ha una porta lateral tapiada que pertanyia a l'antiga ermita romànica.  L'únic testimoni que resta de la primitiva esglesia és la portalada romànica, a l'ala nord i cegada en l'actualitat. A l'interior, en un cambril, es venera la imatge policromada d'alabastre de la Mare de Déu, talla del segle XVI o XVII.

L'indret de Montornès va pertànyer al Monestir de Santes Creus i a partir de 1173 per que ho comprà a la família Rajadell. El castell era aleshores del comtat i del bisbat barcelonins. L'ermita de la Mare de Déu de Montornès s'aixecà al costat de les restes del Castell. En construir-se l'església parroquial, l'antiga capella de la fortalesa medieval restà habilitada com a ermita. A mitjans del segle XVII es feren obres de consolidació i l'any 1783 s'aixecà el temple actual, finançat gràcies a les rendes procedents d'una sínia propietat del santuari i de les almoines dels fidels.

Tipus: BCIL

Titularitat: altres

Condicions de visita: Hores limitades

Ús i funció actual: Religiós

Observacions:

Té una interessant portada d'arc escarser presidida per una fornícula on hi manca la imatge de la Mare de Déu. A l'interior se'n conserva una de policromada, dels segles XVI-XVII.

Adreça: Camí de l'Ermita

Telèfon: Telèfon 977 648 012 (Ajuntament de la Pobla de Montornès)

Fax: Fax 977 648 165 (fax ajuntament de la Pobla de Montornès)

Lloc web: http://www.tarragones.org/lapoblademontornes/