Ermita de Santa Susanna de Santa Perpètua de Gaià

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Pontils

Adreça: Al peu de la carretera T-201

L'ermita de Santa Susanna era un edifici preromànic de planta rectangular que es va refer al llarg del segle XII, època a la qual pertany la volta de canó i els arcs.

Tipus monument: Religiós. Ermita.

Estil: Romànic.

Datació: Segle XI-XIV

Localització: Carretera T-201, Santa Perpètua de Gaià a Pontils. Als afores de Santa Perpètua.

Es tracta d'un edifici preromànic que presenta nau rectangular al qual s'hi va afegir una coberta de fusta. A la zona del presbiteri, en època romànica, al segle XII, es va afegir un sistema d'arcs formers de reforç, immediats al mur originari i també una volta de mig punt en substitució de la primitiva. Amb volta de canó apuntat, va ser bastit el presbiteri al segle XV.  La porta d'entrada originària a l'edifici és un arc de mig punt, adovellat i realitzat amb carreus de pedra vermella. Cal destacar l'ús del sauló com a element decoratiu en les dovelles de I'arc de la porta. A  la cornisa sobre la que se situa el campanar d'espadanya. Va ser construïda en època del romànic al mur sud de l'església i al segle XIV es va tapiar. L'edifici conserva els murs primitius preromànics i els paraments gòtics de la zona del presbiteri, mentre que del període romànic són els arcs formers que trobem a la nau immediats al mur originari i a la volta.

El terme del castell de Santa Perpètua ja s'esmenta com a afrontació en la venda del castell de Queralt l'any 975. Deuria ser un dels primers indrets colonitzats en la línia del Gaià i potser un dels primers també en tenir un nucli humà (colons, específicament) establert a redós de la fortalesa. L'església de Sta. Susanna apareix documentada en una data tan primerenca per la zona com és el 1012. Les diferents vicissituds per les quals va passar la zona en els primers moments de l'assentament, fa creure que durant un curt període l'empresa repobladora va veure's interrompuda per les invasions sarraïnes, això no obstant es reprendria immediatament. El lloc va pertànyer primer als Sala i posteriorment als Cervelló. L'esglesiola de Sta. Susanna depengué de la parròquia de Santa Maria de Santa Perpètua de Gaià, inclosa dins l'arxidiòcesi de Tarragona. Se sap, per una làpida avui desapareguda, que va ser molt modificada durant la primera meitat del segle XIV.

Titularitat: publica

Ús i funció actual: Culte. Ermita.

Adreça: Al peu de la carretera T-201

Telèfon: 977 880 202 Ajuntament