Església de Sant Joan Evangelista

Comarca: Priorat

Municipi: Porrera

Adreça: Plaça de l'Església, 7

La construcció de la nova església es va realitzar al lloc on hi havia l'església anterior, gràcies a les donacions dels veïns. L'actual església és un edifici de planta rectangular, construït de maçoneria amb reforç de carreus als angles i cobert per teula a dues aigües.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Barroc

Datació: 1771

Localització: Nucli urbà

L'església de Sant Joan Evangelista és un edifici de planta rectangular, construït de maçoneria amb reforç de carreus als angles i cobert per teula a dos aigües. El seu interior presenta tres naus i creuer sobresortit, la principal amb tres tramades i cor a la primera. D'un fris continuo arrenca la volta, de mig punt, reforçada per arcs faixons, amb llunetes, cúpula al creuer i absis amb petxina. Les voltes laterals són d'aresta. A la façana presenta destaca la porta de pedra, decorada amb volutes laterals, una fornícula i rematada per un frontó triangular. També s'observa un ull de bou. Als peus del temple es localitza el campanar realitzat d'obra vista, presenta planta octogonal.

La construcció de la nova església, bastida en substitució d'una anterior, va ser decidida el 1754, després d'un acord dels veïns que cediren diverses rendes per a la seva realització. La construcció del nou temple va donar lloc a la destrucció d'edificis antics els quals van aportar el solar. La construcció es va encarregar el mestre d'obres de Falset Joan Oliver i el seu fill, per la quantitat de 17556 lliures. El nou d'agost de 1763 va ser col·locada la primera pedra i el temple va ser beneït el vint-i-nou de setembre de 1771. Es van instal·lar altars procedents del temple antic i el 1776 un orgue construït a Reus. Durant l'ocupació dels francesos es va convertir en estable i el 1833 es va renovar el campanar. Durant la Guerra Civil es va cremar l'arxiu parroquial i la totalitat dels altars. La cúpula, molt malmesa, es va ensorrar fa un parell d'anys i l'estiu de 1987 s'han enllestit les obres de reconstrucció.

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Culte. Església.

Adreça: Plaça de l'Església, 7

Telèfon: 977 828 003 Ajuntament