Església de Sant Jaume d'Esblada

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Alt Camp

Municipi: Querol

Adreça: Al nucli urbà d'Esblada.

Església del nucli urbà d'Esblada, de planta rectangular, amb una sola nau, coberta amb volta de canó, absis semicircular i teulada a dues vessants.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Romànic, obra popular.

Datació: Segle XII.

Localització: A la vora de la carretera C-37 de Santes Creus a Pontons, dins del nucli urbà d'Esblada

L'església de Sant Jaume centra el nucli d'Esblada. És de planta rectangular, de nau única, absis semicircular i coberta de teula a dues vessants. L'interior es cobreix amb volta de canó i creueria, i es troba arrebossat i pintat. El cor és situat als peus, i la porta d'entrada s'obre a la façana sud.

S'hi accedeix mitjançant una escala de vuit graons. El portal està definit per un arc de mig punt, format per dovelles de pedra. A la part superior hi ha un rellotge de sol.

El conjunt es completa amb un campanar de planta quadrada, que té obertures d'arc de mig punt i coberta de pavelló.

La construcció original és d'època romànica, però al llarg dels anys ha experimentat diverses modificacions (el campanar és posterior). Segurament la data del 1914 que apareix al rellotge de sol de la façana principal correspon a obres de restauració.

L'església depèn de la de Querol.

Aquesta església no ha tingut mai la consideració de parròquia i, per aquesta raó, no és esmentada en les diferents butlles adreçades a l'església de Tarragona a la segona meitat del segle XII.

Fou sufragània tradicional de la parròquia de Santa Maria de Querol. El Pla de Vicaries de 1772 la convertí en vicaria nutual.

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

Buron, Vicenç. Esglésies romàniques catalanes. Barcelona: Artestudi Ed., 1977.

Gran Enciclopèdia Catalana. Barcelona: Fund. Enciclopèdia Catalana, 1974.

Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Barcelona: Fund. Enciclopèdia Catalana, 1982.

Inventari d'esglésies. Barcelona: Arxiu Gavín, 1980.

Catalunya Romànica. Vol. XXI.  Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1995.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Observacions:

S'hi celebra missa a les 10 del matí del 4art. diumenge de mes.

Adreça: Al nucli urbà d'Esblada.

Telèfon: 977 638 288 (ajuntament) / 977 638 328

Fax: 977 639 244 (ajuntament)

Lloc web: http://www.querol.oasi.org

Adreça electrònica: jperez@querol.altanet.org