Església de Sant Jaume de Montagut

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Alt Camp

Municipi: Querol

Adreça: Al peu del cim de Montagut, al sud-oest del nucli urbà de Querol.

Aquesta església fou, antigament, la parròquia del terme del castell de Montagut.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Gòtic.

Datació: Segles XIV-XVIII.

Localització: Situada al peu del cim de Montagut.

Es tracat d'una construcció gòtica, tot i que consta una església anterior esmentada en dues butlles papals de 1154 i 1149. Al llarg del temps l'edifici va experimentar modificacions diverses, principalment en els segles XVII i XVIII, en què es va realitzar una reforma interior en estil neoclàssic.

És d'una sola nau, de dos trams, set capelles absidals i coberta amb voltes de creueria.  Exteriorment l'edifici mostra un predomini absolut de la massa sobre el buit, impressió reforçada pels contraforts i per les escasses obertures.  La porta d'accés, a la façana sud, és formada per tres arcs de mig punt dovellats en degradació amb guardapols que arrenca d'un imposta. En aquesta mateixa façana s'hi eleven els dos campanars d'espadanya amb obertures també d'arc de mig punt. Exteriorment l'absis és poligonal, de set costats, amb contraforts als angles. La coberta és de teula a doble vessant.

Els darrers anys l'església ha experimentat un procés de concolidació i recuperació de les estructures més antigues, tot eliminant les motllures i els altars dels segles XVII-XVIII.

Aquesta església fou l'antiga parròquia del terme del castell de Montagut, fortalesa coneguda des de final del segle X. L'església de Monteacuto és una de les parròquies de l'arxidiòcesi de Tarragona que són consignades en la butlla del papa Anastasi IV de l'any 1154. També apareix en la butlla del papa Celestí III de l'any 1194. Segons la relació de les dècimes papals dels anys 1279 i 1280, el rector de Monteacuto hi contribuí amb 70 sous. L'església de Montagut, al final del segle XV, era de col·lació de l'arquebisbe de Tarragona.

El 7 de març de 1869 fou maltractat, robat i assassinat el darrer rector que residí a la rectoria propera a l'església. Des d'aleshores el rector de Montagut anà a viure a l'ermita de Valldossera.

L'any 1936 fou destruïda una imatge de Sant Joan Baptista, d'alabastre, del final del segle XIII o principis del XIV. Hom pogué salvar, car es trobava al Banc de Valls, una creu processional de plata daurada i treballada del segle XIV.

L'any 1981 se'n va incoar expedient de declaració de Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN).

Tipus: Incoat BCIN.

Disposició: Decret.

Data disposició: 26/03/1981

Publicació: BOE 26/05/1981

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

Catalunya Romànica. Vol XXI.  Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1995.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Concertada.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Adreça: Al peu del cim de Montagut, al sud-oest del nucli urbà de Querol.

Telèfon: 977 638 288 (ajuntament)

Fax: 977 639 244 (ajuntament)

Lloc web: http://www.querol.oasi.org

Adreça electrònica: jperez@querol.altanet.org