Església parroquial de Santa Maria de Querol

Comarca: Alt Camp

Municipi: Querol

Adreça: Carrer de l'Església

Es tracta d'una església d'una sola nau coberta amb volta apuntada, capelles laterals amb volta apuntada i de creueria, i absis poligonal.

Tipus monument: Religiós. Església parroquial.

Estil: Romànic.

Datació: Segles XII - XVII.

Localització: Situada a la part més alta del turó al voltant del qual s'estén el nucli urbà de Querol

L'Església parroquial de Santa Maria domina el cim del turó als peus del qual es va desenvolupar el poble de Querol.

Té una estructura irregular, producte de les modificacions que ha experimentat al llarg del temps. És d'una sola nau amb capelles laterals, volta de canó apuntat a la nau i apuntat i de creueria a les capelles, i coberta de teula a dues vessant. L'absis és semioctogonal i presenta a la part inferior la sagristia.

L'accés es realitza per una façana lateral que es troba davant del cementiri, mitjançant una porta d'arc de mig punt, adovellada, a la part inferior de la qual són visibles uns grans carreus regulars, segurament d'època romànica.

Damunt la teulada s'eleva la torre, de planta quadrada, amb obertures d'arc de mig punt i coberta piramidal.

L'església s'il·lumina mitjançant escasses obertures, algunes d'elles atrompetades.

L'origen d'aquesta església és d'època medieval, probablement del segle XII, quan el terme de Querol era propietat de Guerau Alemany de Cervelló.

La complexitat de la seva estructura actual reflecteix les ampliacions i modificacions que ha anat experimentant al llarg del temps. La sagristia fou construïda probablement vers la fi del segle XVIII.

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

Gran Enciclopèdia Catalana. Barcelona: Fund. Enciclopèdia Catalana, 1978.

Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Barcelona: Fund. Enciclopèdia Catalana, 1982.

Inventari d'esglésies. Barcelona: Arxiu Gavin, 1980.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Concertada.

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Observacions:

S'hi celebren misses a les 10 del matí el primer i el tercer diumenge de mes.

Adreça: Carrer de l'Església

Telèfon: 977 638 288 (ajuntament) / 977 638 328

Fax: 977 639 244 (ajuntament)

Lloc web: http://www.querol.oasi.org