Església prioral de Sant Pere

Comarca: Baix Camp

Municipi: Reus

Adreça: Plaça de Sant Pere, 1

Església prioral, edificada al segle XVI i consagrada en 1569 en estil gòtic sobre una església romànica anterior. Destaca pel seu campanar, el retaule major i l'esvelta nau gòtica. Fou bastida sota la direcció del mestre Benet Otger. La nau aprofita els contraforts per obrir dues sèries de capelles laterals. A la part superior de la nau, hi ha el cor damunt un arc molt rebaixat.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Gòtic

Datació: 1512-1601

Localització: Nucli històric de Reus

Església composada d'una sola nau de quaranta-cinc metres de llarg, d'estil gòtic, de set crugies amb una llum de quinze metres i capelles laterals entre els contraforts. La façana principal, és de forma rectangular, éssent presidida per una gran rosassa sota la qual s'obre el portal major. La façana, tret dels elements citats, és pràcticament nua de tot altre detall ornamental. A la façana de l'esglèsia, crida força l'atenció el fet que el portal major és de reduïdes dimensions respecte al conjunt i que, no es correspon tampoc, en estil, a la resta de la fàbrica. Encastat a la façana principal s'aixeca el campanar de planta hexagonal, cinc cossos i una alçada de seixanta-tres metres, del segle XVI i estil gòtic tardà.  L'absis és poligonal amb capelles radials i està cobert amb volta de creueria; la volta de la gran nau és de creueria quatripartita mentre que sobre les capelles laterals hi ha volta de canó. Entrant pel portal major, trobem primerament, a mà esquerra, el baptisteri amb la seva font baptismal, i a mà dreta, l'escala que porta al campanar i al cor. Al "cap" de l'església hi ha el presbiteri, al centre del qual trobem l'altar major situat sota un gran baldaquí de pedra (de tres metres i mig d'alçada) i rera el qual, a la capella central hi ha la imatge de Sant Pere in sede envoltat per quatre doctors de l'església: sant Gregori magne, sant Agustí, sant Ambròs i sant Jeroni i, sobre tot el conjunt, es troba la representació de l'Esperit Sant. També a l'interior destaca la capella del santíssim, a la banda dreta mirant al presbiteri. Aquesta capella és una obra de tipus renaixentista, amb planta de creu grega i coberta coronada per una cúpula central, que, exteriorment és envoltada per vuit escultures avui extremament malmeses. Al campanar s'hi pot accedir per l'escala del cor i també per la casa del campaner, entrant aleshores pel Fossar Vell. En ambdós casos anem a parar a una estreta escala de caragol poc enllumenada, mitjançant la qual accedirem, un rera l'altre, als cinc pisos superiors de la torre. L'església es va fer al mateix solar on hi havia hagut el temple romànic, també sota l'advocació de Sant Pere.

L'actual plaça de Sant Pere va ser oberta l'any 1611, gràcies a l'enderroc d'una casa que hi havia entre el carrer Major i el portal de l'església. El nom que va agafar aleshores aquesta nova plaça va ser el mateix que porta avui i això per voluntat popular, segons reflecteix la documentació de l'època: "lo vulgo deja ques dita se digués la plaça de Sant Pere". Als segles XVII i XVIII s'adossaren a les façanes laterals la Capella del Santíssim i l'accés a la capella dels Dolors i a la mateixa Prioral des de la plaça del Castell.

Tipus: BCIL

Disposició: Acord Ple Ajuntament

Data disposició: 16/06/2005

Publicació: DOGC 16/12/2005

Titularitat: altres

Bibliografia:

AAVV: Arquitectura del Camp. Guia. Centre de documentació de la demarcació de Tarragona del col·legi d'arquitectes de Catalunya.
AAVV: Ordenances del Pla Especial de Reforma del Casc Antic de Reus.
ANGUERA, Pere: Urbanisme i arquitectura de Reus. Reus, Fundació Caixa de Pensions, 1988.
DOMINGO, J.M.: La Prioral de Sant Pere de Reus. Ajuntament de Reus. Reus, 1977.
GORT, Ezequiel; GORT, Josep Maria: Reus: la formació d'una ciutat. Reus, Ajuntament de Reus-Carrutxa, 1987.
GORT, Ezequiel: Conèixer Sant Pere. Reus, Ajuntament de Reus. Reus, 1985.

Ús i funció actual: Culte catòlic

Adreça: Plaça de Sant Pere, 1

Telèfon: 977 01 00 10 (Ajuntament)

Fax: 977 01 02 10 (Ajuntament)