Església parroquial de Sant Jaume

Comarca: Baix Camp

Municipi: Riudoms

Adreça: Plaça de l'Església, 2

Església parroquia construïda entre els segles XVI i XVII, dedicada a Sant Jaume, sobre l'antic castell de Riudoms, del qual no en resta res.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Renaixement

Datació: S. XVI

Localització: Nucli històric Riudoms

Església de gran amplada, d'una nau amb capelles laterals, i capçalera poligonal. Façana molt singular, amb columnes clàssiques flanquejant la porta i dos pisos de fornícules, buides d'imatges. Cobertes de creueria quatripartites i estrellades. Gran capella del Santíssim, al costat de l'evangeli. El campanar, als peus, encara no s'ha conclòs.

El 1588 s'acorda de construir una nova església, que va substituir l'antiga església situada al portal del Torrent, i la seva traça és projectada pels mestres constructors de l'església parroquial d'Ulldemolins, sota la direcció de Joan Sans. Les obres d'aquesta església foren dirigides durant trenta-quatre anys (1593-1626) pel mestre de cases Joan Mas, de Vilanova d'Escornalbou, i foren inaugurades el 1617, encara que no estava acabada del tot. Algunes obres s'acabaren en períodes posteriors, quedant inacabat el campanar, que es continuà entre el 1665 i el 1667, però que no es coronà fins l'any 1878. Va quedar bastant malmesa durant la guerra Civil de 1936-1939, i fou restaurada posteriorment.

Titularitat: altres

Bibliografia:

CORTS, J., TODA, J. M., Riudoms: 850 anys d'història, llengua i cultura, Cossetània, Valls, 2000.

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Plaça de l'Església, 2