Edifici Sol i Mar - Mar i Sol

Comarca: Tarragonès

Municipi: Salou

Adreça: Carrer de Ponent, 9 / C. de Joan Miró / C. de Mestral, 9

És un dels primers edificis d'apartaments construïts a la costa catalana. Va ser iniciat l'any 1925, amb un projecte de l'arquitecte Domènec Sugrañes Gras. Ocupa tota una illa de cases tot i que una de les façanes és d'època contemporània. La resta presenta façanes de planta baixa i dos pisos, amb un nivell més als angles, a mode de torres.

Tipus monument: Edifici residencial. Apartaments.

Estil: Noucentisme

Datació: 1925-1929

Localització: Nucli urbà

El projecte, construït en vàries fases i que ocupa tota una illa, és obra de Domènec Sugrañes, l’arquitecte insígnia de Salou. És un edifici emblemàtic per partida doble: perquè es tracta del primer bloc d’apartaments d’estiu de lloguer de Catalunya, i perquè es va salvar de l’enderroc gràcies a una campanya ciutadana l’any 2001. Tot i això, va ser completament reformat i molt mutilat i es va reinaugurar el 2006. De l’original només en sobreviuen tres façanes amb els seus magnífics esgrafiats, dolçament noucentistes, contemporanis dels del mas Llevat de Reus.

L'edifici "Sol i Mar" va ser el primer bloc d'apartament de Salou, i probablement a Catalunya, construït expressament per al lloguer d'estiuejants. L'edifici té planta baixa i dos pisos i ocupa l'illa situada entre els carrers de Ponent, Joan Miró, de l'Església i del Mestral en el solar que antigament havia ocupat la primera Duana del port de Salou, al segle XVIII. El conjunt de l'edifici és noucentista, sobretot els esgrafiats de gerros i decoració floral, de colors ocre i blanc, a la façana. Cal destacar que les cantonades de l'illa queden remarcades amb unes torres de planat baixa i tres pisos. Afegir,que, és interessant la solució donada a l'entrada dels apartaments, on apareixen quatre escales, amb forma propera a una de cargol, que pugen als diferents pisos de la casa. Aquestes escales, amb forma poligonal, tenen baranes de fusta molt artístiques i decoració de manises als esglaons. Els sostres presenten embigats de fusta i les xemeneies són de ceràmica.

Van ser concebuts com a dos edificis, el Sol i Mar i el Mar i Sol, però han passat a la història com un de sol.  Formava part d’un complex estival que incloïa el Sol i Mar Esports Club, projectat el 1922, que no es va realitzar. A la Costa Daurada, Sugrañes també va edificiar a Salou els xalets Bonet i Loperena a primera línia de mar, dos xalets enderrocats, del 1919 i 1922; i el xalet Verd i Blau (1926) a Cambrils.

Tipus: BCIL

Disposició: Inclòs al Catàleg de Béns a Protegir del POUM

Data disposició: 01/10/2003

Publicació: 19/12/2003

Titularitat: privada

Bibliografia:

ARNAVAT, Albert; CABRÉ, Tate: Arquitectura noucentista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Diputació de Tarragona, 2011.

Condicions de visita: Exterior.

Ús i funció actual: Habitatge. Locals comercials.

Observacions:

La meitat de l'edifici mirant a l'est s'anomena Mar i Sol, mentre que la part de  l'edifici que mira a l'oest, amb la façana al carrer Mestral, es diu Sol i Mar. Originàriament, no hi havia locals comercials. La planat baixa era destinada apartaments de lloguer i una tanca envoltava tot el perímetre de l'edifici.

Adreça: Carrer de Ponent, 9 / C. de Joan Miró / C. de Mestral, 9

Telèfon: 977 309 200 Ajuntament