Església de Santa Maria del Mar

Comarca: Tarragonès

Municipi: Salou

Adreça: C/ Església, 22

Va ser construïda entre 1752 i 1766 en un estil barroc de línies neoclàssiques que, originalment només tenia una nau i un campanar d'espadanya.

Tipus monument: Edifici religiós. Església.

Estil: Barroc. Neoclàssic.

Datació: Segles XVIII, XX.

Localització: Nucli urbà

L'església de Santa Maria del Mar és una típica església del segle XVIII que mostra un estil de transició del Barroc cap al Neoclassicisme. La solució de la portada podem dir que és purament barroca encara que d'estil popular. Però, per una altra banda, l'acabament de la façana ens mostra un frontó triangular molt del gust del moment, amb un ull enmig que es repeteix, però de dimensions més grans a la façana. La porta d'accés a l'església presenta una llinda adovellada i pilastres toscanes a ambdós costats. El frontó està partit i a sobre hi ha una fornícula superior amb la imatge de la Verge. Té un ampli creuer i girola a la capçalera. A la portada trobem un petit detall al·lusiu a la vida marinera: una barca amb mariners.

Interiorment, el presbiteri és decorat amb realistes frescos de Güell. El baptisteri acull una interessant decoració mural de factura d'avantguarda, que inclou elements de collage i que ocupa completament aquest espai. Formen un conjunt de pintures de caràcter al·legòric, obra de Grau-Garriga. Daten de l'any 1964.

La seva construcció va ser promoguda pel Gremi de Mariners Matriculats i va ser autoritzada per l'arquebisbe de Tarragona, Pere Copons, el 14 de febrer de 1752. Va ser beneïda, amb gran solemnitat i festa, el 31 d'octubre de 1766.
Originàriament tenia només una sola nau i campanar d'espadanya, L'any 1919 es va construir la sagristia, i entre 1930 i 1932 l'actual campanar.
A començaments de la dècada dels 50 del passat segle, la petita església marinera es mostra insuficient i es realitza un ambiciós projecte d'ampliació que transformaria el temple fins a l'aspecte actual. Es basteixen  dues naus laterals, un creuer i una capella semicircular darrera de la capçalera.

Tipus: BCIL

Disposició: Inclòs al Catàleg de Béns a Protegir del POUM

Data disposició: 01/10/2003

Publicació: 19/12/2003

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Culte. Església.

Observacions:

Adreça: C/ Església, 22