Xalet Miarnau Navàs o Verge de la Pineda

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Cases singulars

Comarca: Tarragonès

Municipi: Salou

Adreça: Passeig de Jaume I, 5-6 / Carrer Illes Balears, 1.

L'edifici, obra de Josep Miarnau Ciurana, construït el 1928, es caracteritza per les tres torres de planta quadrada que emmarquen la façana principal, i la que dóna al carrer Illes Balears, decorades amb esgrafiats.

Tipus monument: Edifici residencial. Xalet.

Estil: Noucentisme.

Datació: 1928

Localització: Nucli urbà. Passeig Marítim.

Amb tres edificis singulars a cada banda, el xalet Miarnau Navàs, conegut popularment com a Verge de la Pineda, ocupa el centre del tram monumental del passeig de Jaume I. El propietari d'aquest gran xalet, ornat amb ceràmica de Talavera i allunyat del tradicionalisme d'arrel catalana dels xalets veïns, va ser l'empresari Josep Miarnau Navàs, fundador l'any 1891 de Construccions Miarnau, SA. Era oriünd de Vila-seca, i per aquest fet la façana és presidida per un mosaic amb una imatge de la Mare de Déu de la Pineda. El projecte es deu a Josep Miarnau Ciurana, fill del propietari. Al xalet, de planta quadrada i tres pisos, hi destaquen les tres torres quadrades decorades amb una franja d'esgrafiats geomètrics- que emmarquen la façana principal i la del carrer Illes Balears-, la galeria del tercer pis, i l'entrada porxada amb cinc arcs rebaixats de mig punt, sobre columnes toscanes. A la planta baixa trobem un porxo decorat amb motius  geomètrics pintats sobre la paret. Aquest porxo està delimitat per unes arcades suportades per columnes dòriques, sobre les quals s'hi col·loca una terrassa orientada cap el mar.
Les façanes principals que dóna al carrer Illes Balears, estan emmarcades per dues torres situades als extrems de la construcció. El conjunt es completa amb una sanefa de motius geomètrics de color marró contrastant amb el blanc que domina en la resta del parament. Sobre les finestres de la planta noble es realitzen unes decoracions que combinen els motius clàssics i les rajoles. A la façana principal s'observa una imatge de la Verge de la Pineda realitzada en rajola, i rematada per un ràfec.
La teulada és de teula àrab i a quatre aigües sobre les torres i d'un sol vessant en la resta del perímetre. La cornisa està suportada per uns tornapuntes de fusta i conté un entramat de fusta decorat amb rajoles. Recorda vagament algunes construccions estiuenques de la cornisa cantàbrica.

Tipus: BCIL

Disposició: Inclòs al Catàleg de Béns a Protegir del POUM

Data disposició: 01/10/2003

Publicació: 19/12/2003

Titularitat: privada

Bibliografia:

ARNAVAT, Albert; CABRÉ, Tate: Arquitectura noucentista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Diputació de Tarragona, 2011.

Condicions de visita: Exterior.

Ús i funció actual: Habitatge

Adreça: Passeig de Jaume I, 5-6 / Carrer Illes Balears, 1.

Telèfon: 977 309 200 Ajuntament

Fax: 977 309 220 Ajuntament