Castell de Sant Carles de la Ràpita

Comarca: Montsià

Municipi: Sant Carles de la Ràpita

Adreça: Sota del mercat municipal

Amb aquest nom es coneix la bateria de costa construïda el segle XVIII per defensar el port i el canal. En el mateix lloc, els musulmans van edificar el Ribbat, un monestir fortalesa, i després de la conquesta cristiana una torre. A l'actualitat hi ha el mercat municipal.

Tipus monument: Militar. Castell.

Datació: Segles XVIII

Localització: Es troba sota del mercat municipal

De la bateria de costa construïda el segle XVIII només es conserva la base semicircular que serveix de cimentació al mercat municipal edificat els anys 70 del segle XX, el fossat i el Pou de ls Figueretes. De la bateria es conserva un mur semicircular de carreus al carrer del Fossat. A l'altra costat del mateix carrer, a l'antic fossat, encara queden dos carreuades.

Les restes conservades corresponen a la bateria de costa construïda el segle XVIII. Anteriorment, els musulmans hi havien bastit un Ribbat, un monestir fortalesa. Posteriorment de la conquesta cristiana, portada a terme el 1149 per Ramon Berenguer IV es va edificar una torre al costat del monestir. Es conserva un plànol datat el 1743 on es documenta la torre i les dependències annexes corresponents al monestir. Va ser a l'agost de 1448 quan es va projectar una bateria de costa per defensar el port i el canal que es va iniciar cap el 1780 i 1787, al mateix temps que les reial obres de la ciutat, i probablement s'acabà durant la Guerra de la Independència (1811). Els anys 70 del segle XX, l'ajuntament va decidir emplaçar el mercat municipal en aquet indret i els murs de les construccions anteriors foren dinamitats.

Tipus: BCIN, Monument històric

Disposició: Decret 22/04/1949

Data disposició: BOE 05/05/1949

Titularitat: publica