Aqüeducte Romà de Sant Jaume dels Domenys

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Sant Jaume dels Domenys

Adreça: C/ Menorca, Polígon Industrial els Arcs

Es tracta de les restes d'un aqüeducte d'època romana d'uns 4 metres que es creu que servia per abastir d'aigua una gran vil·la romana localitzada on ara està la masia dels Arcs.

Tipus monument: Enginyeria civil d'època romana. Aqüeducte

Estil: Obra popular

Datació: Època romana

Localització: Afores del nucli de Sant Jaume dels Domenys, en el polígon industrial

Segment d’un aqüeducte, del que es conserva una longitud de 70 metres en tres trams. Seguint el traçat de l'aqüeducte trobem el primer grup format per tres arcs, amb una llargada total de 12,7 m. En aquest grup l'amplada de cada arc és de 3 m. Després trobem un tram buit de 33,5 m que precedeix el segon tram. Aquest està format per un pilar d'un metre d'alçada i un arc solitari de 2,9 m d'amplada. L'últim grup està format per dos arcs, amb una llargada total de 8,7 m.

Estructuralment està fet amb arcs de mig punt iguals que recolzen sobre pilars de secció rectangular, amb una tècnica tipus opus incertum o maçoneria lligada amb morter de calç.

Del tram dels tres arcs (extrem esquerre) va caure la part central. L'any 1989 es realitzaren treballs de topografia i consolidació del monument, fruit de la col·laboració entre la Diputació de Tarragona i la Generalitat de Catalunya.

Tipus: ZA, zona arqueològica

Disposició: DOGC 1807, Llei 9/1993

Data disposició: 30/09/1993

Publicació: 11/10/1993