Església arxiprestal de Santa Bàrbara

Comarca: Montsià

Municipi: Santa Bàrbara

Adreça: Plaça de Cid i Cid

Construcció bastida a les darreries del segle XIX, damunt d'un edifici anterior, i dedicat a la patrona de la ciutat, Santa Bàrbara. Es troba al carrer major, davant de l'ajuntament.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Eclecticisme. Modernisme.

Datació: 1894 -1912

Localització: Es troba al centre del nucli urbà.

Construcció de planta rectangular (40 x 18 m) i 20 m d'alçada. Consta d'una sola naus, amb tres capelles a cada costat, contraforts exteriors i absis quadrangular. La nau es cobreix amb volta de mig punt, articulada en cinc trams i una cornisa lateral. A l'exterior és de doble vessant. Damunt de l'entrada es situa el cor, a la dreta de l'altar major, el sagrari, i a l'esquerre la sagristia. A la façana, arrebossada i pintada de blanc, destaquen la portalada de mig punt i el rosetó de maó vist. A la part superior dreta s'aixeca la torre campanar, de planta quadrada, de 35 m d'alçada, acabada en un terrat, amb elements neogòtics característics de l'eclecticisme. La resta de l'obra és de maçoneria, amb rajoles massisses a les cantonades.

L'origen del municipi data a partir de la Guerra de Successió de 1714, amb gent procedent de la Tortosa. El 1758 es construeix una capella a santa Bàrbara, que serà el lloc a partir del qual s'aglutinarà l'actual nucli urbà. En aquesta època ja existia l'Hostal dels Frares, on és ara la fàbrica de la Sansa, amb capella dedicada a la Mercè. A principis del segle XIX es construeix la primera església parroquial, al lloc que ara ocupa l'actual temple. Aquest es va inicià a construir, amb l'ajuda de tot el poble, l'any 1894. Uns mesos més tard caigué una part de l'edifici i les obres s'allargaren fins el 1903, que fou inaugurat. El campanar i el rosetó s'acabaren el 1911 i la volta el 1912. L'edifici fou ampliat a les dimensions actuals, ocupant íntegrament la illa, el 1949-50, i s'inaugurà l'any 1953. El 1971 s'arrebossà la façana i les darreres intervencions es varen portar a terme l'any 2003.

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Adreça: Plaça de Cid i Cid

Telèfon: Tel. 977 71 70 00 (ajuntament)

Fax: 977 71 92 85 (ajuntament)

Lloc web: http://www.santabarbara.cat/