Església de Santa Maria de Bell-Lloc o de la Mercè

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Santa Coloma de Queralt

Adreça: C/ Passeig Mossèn Segura - C/ del Pou del Gel.

Descripció:
Església construïda entre els segles XIII-XIV, en origen propietat d'una comunitat de donants. Conserva una portalada romànica, de l'escola lleidatana (1230). La seva façana primitiva era més alta, i conservava un campanar de espadanya que es va destruir durant la Guerra Civil.

Galeria d'imatges:

Tipus monument: Religios. Convent.

Estil: Transició del romànic al gótic.

Datació: Segles XIII-XIV.

Localització: Es situa en el sector meridional del municipi, fora de l'antic recinte de la vila de Santa Coloma de Queralt.

Descripció:

Edifici d'una sola nau, amb àbsis en la capçalera semicircular, en origen. Uns segles més tard es va afegir una capella barroca, avui sagristia. Al segle XIV es va substituir el presbiteri per una capella de planta quadrada i volta de creueria simple,de tipus cistercenc. Capella lateral quadrada i volta de creueria del segle XV. L'església està coberta per una volta de creueria en dos trams. Els suports dels nervis són unes pilastres adossades en el mur, en les quals hi ha dues columnes lateral i una central que reben directament l'empremta dels arcs. Els capitells de la part superior de les columnes no tenen cap tipus de decoració. L'aparell està tallat regularment i col·locat a la manera isòdoma. Conserva una bella portalada romànica, de l'escola lleidatana (1230). És d'arc de mig punt. Es poden veure dibuixades representacions religioses, d'adoració dels reis, a la Mare de Déu. També es poden veure escuts heràldics, ornaments mitològics i de pecat. En el timpà està la figura de l'Epifania i una possible Anunciació. Aquesta escena ve completada per altres dues que apareixen en la part superior dels brancals externs del portal (sota la línia d'impostes): els tres reis d'orient dialogant amb Herodes i l'àngel anunciant el camí a la Santa Família durant la Fugida a Egipte. La façana primitiva era més alta. El campanar de espadanya que tenia va ser destruït durant la Guerra Civil. A l'interior hi ha algunes mènsules gòtiques esculpides. Com a elements ornamentals posseeix la creu de terme gòtica de la Font de Canelles. El sepulcre gòtic de Pere de Queralt i la Alamanda de Rocabertí (segle XIV), que va esculpir Pere Aguilar de Cerver, i va fer els acabats Esteban de Burgos. Sepulcre doble, exempt, en alabastre. Tapa a dos vessants, amb un jacent tallat en alt relleu a cada costat, i la imatge de pedra de Santa Maria, feta per un autor local.

Notes històriques:

La primera noticia de l'edifici data del 1220, en testar Arnau de Timor fa una donació al convent. A la fi del segle XIII es va establir una comunitat de donants passant, finalment, a dependre de l'ordre de la Mercè per cessió expressa de Pere Queralt durant la meitat del segle XIV. Entorn a la capella es van  construir diverses dependències conventuales que es van conservar fins als anys 30 del segle XX aproximadament, quan van començar a ser enterrades indiscriminadament. Els mercedaris es van establir des de 1335, aproximadament, fins a la desamortització del 1835 quan el convent va ser incendiat i només va quedar l'església. Aquesta va sofrir també un incendi en 1936 i entre 1948 i 1954 va ser restaurada íntegrament per l'Estat, la Diputació i l'Ajuntament sota la direcció de l'arquitecte Alejandro Ferran.

Tipus: BCIN, Monument històric.

Disposició: Decret.

Data disposició: 29/09/1944

Publicació: BOE 19/10/1944

Titularitat: altres

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Culte. Esglèsia.

Adreça: C/ Passeig Mossèn Segura - C/ del Pou del Gel.

Telèfon: 977 880 088 Ajuntament.

Fax: 977 881 463 Ajuntament.

Lloc web: http://patrimoni.serviconca.org/monuments/detall.php?id=835

Adreça electrònica: aj.stacqueralt@altanet.org