Recinte Emmurallat de Santa Coloma

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Santa Coloma de Queralt

Adreça: Passeig de la Muralla

D'aquest recinte només es conserven algunes torres al passeig de la Muralla i quatre portals: el de Senou o de Cervera, el de Santa Maria o del Vicari al costat de l'església, el d'en Martí a la plaça del Portalet, i el de Santa Coloma sota Carlania.

Tipus monument: Defensiu. Muralles.

Estil: Obra popular.

Datació: Segles XIII-XV.

Localització: Encerclant el nucli històric de Santa Coloma.

Només es conserva alguna de les torres i els quatre portals. Les torres del Portal d’en Roca, el carrer Sant Roc i del Portal de la Font són de planta quadrada i actualment es fan servir com habitatge. A les darreres es conserven algunes espitlleres. El portal de Sanou o de Cervera consta d’una doble arcada de mig punt i a un dels costat es conserva una torre de planta semi octogonal també rehabilitada com habitatge. Per damunt del portal de Santa Coloma se situa la seu de la Castlania, una construcció molt modificada al llarg del temps, feta amb pedra i els angles amb carreus de grans dimensions. El portal és un arc de mig punt adovellat, molt rebaixat, amb el sostre de la cara interior fet amb bigues de fusta i tramades de guix.  A la mateixa cara interior, però per damunt de l’arcada hi ha una petita capella amb la imatge de Santa Coloma. Al portal de Santa Maria o del Vicari consta també d’un arc rebaixat per les dues bandes. A la clau hi ha un escut amb l’any 1635 i per damunt s’aixeca les dependències de la Rectoria. El portal d’en Martí és d’arc de mig punt adovellat i l’interior del pas és pla i té bigues de fusta.

Fins el segle XIII Santa Coloma de Queralt estava dividida en tres nuclis diferents: la Vila Vella, al voltant de l’església, la Vila Nova, a prop de la Carlania, i el castell amb algunes cases a l’entorn. Aquestes tres poblacions van anar creixent fins a annexionar-se a finals del segle XIII quan es va construir una muralla que les encerclava a totes tres. Posteriorment aquesta construcció es va anar ampliant en diferents moments (1389 i 1450).

Tipus: BCIN, monument històric.

Disposició: Decret.

Data disposició: 22/04/1949

Publicació: BOE 05/05/1949

Titularitat: publica

Estat de conservació: Mitjà.

Accés: Fácil.

Ús i funció actual: Habitatge.

Adreça: Passeig de la Muralla

Telèfon: 977 880 088 Ayuntamiento.

Fax: 977 881 463 Ajuntament

Lloc web: http://patrimoni.serviconca.org/monuments/index.php?mun=14&s=120