Església del Sagrat Cor de Vistabella

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Tarragonès

Municipi: Secuita, La

Adreça: Plaça del Doctor Josep Gaspà Blanc, s/n. Vistabella.

L'església del Sagrat Cor de Vistabella és una de les obres mestres de Josep M. Jujol. L'interior és excepcional, amb una fastuosa decoració amb estucs, esgrafiats, maó vist i tot un conjunt d'elements realitzat amb materials reaprofitats. Se la considera la millor obra de Jujol.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Modernisme

Datació: 1918-1923

Localització: Nucli urbà

Obra de dimensions reduïdes fet amb materials molt senzills pel reduït pressupost de que es disposava. Exteriorment, el conjunt -fet de volums i formes molt diversos- és rematat per l' esvelt campanar, al qual s'accedeix per una escala, l'últim tram de la qual és exterior. Precedeix l'entrada un pòrtic d'arcs formats per línies rectes. L'estructura global té reminiscències gotitzants, especialment en l'accentuació vertical de les formes. En l’estructura, basada en arcs parabòlics, apareix el deixeble de Gaudí. L’interior el va decorar ell mateix amb simple estucat, pintura i materials reciclats. També és un Jujol en estat pur, amb les seves formes d’ameba i les frases dedicades a la Mare de Déu i al Sagrat Cor. Tot i ser de dimensions reduïdes, l’església disposa d’altar major i capelles laterals, cor elevat, campanar i porxo d’entrada. Les finestres, d'alabastres, tenen els vidres decorats amb imatges de sants. L'interior està decorat i pintat per Jujol, amb colors molt vius. Presenta planta quadrada i està coberta amb una volta de creueria realitzada a base d'arcs parabòlics que neixen de columnes exemptes. Exteriorment hi destaca la cúpula hexagonal coronada amb un original campanar triangular, i el porxo que dóna accés a les tres entrades del temple.

Al petit poble de Vistabella, que no tenia església, li va ser proposat a l’arquitecte Jujol que la construís dedicada al Sagrat Cor, amb un pressupost mínim. Jujol, de qui és prou conegut el vessant profundament religiós, es va sentir del tot lliure i la va aixecar amb els materials del lloc: amb la pedra per desbastar en va fer el paredat de la base, amb el maó l’obra de fàbrica i amb alabastre va suplir els vidres. Per aquests materials, l’església està concebuda amb una simbiosi tan intensa amb el paisatge que no es pot concebre fora de Vistabella.  El 25 d'abril de 1923, el temple fou beneït per l'arquebisbe Vidal i Barraquer. Durant la Guerra Civil alguns elements decoratius foren malmesos, però posteriorment restaurats per Tecla Jujol, filla de l'arquitecte, l'any 1975.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: BOE 15/12/1982

Titularitat: altres

Bibliografia:

CORTIELLA, F.: Guia de la Secuita, Tarragona: Institut d'Estudis Tarraconenses, R. Berenguer IV, 1982.

JUJOL, J. M.: La iglesia parroquial de Vistabella, Tarragona: Junta del Templo de Vistabella, 1975.

ARNAVAT, A.; CABRÉ, T.: Arquitectura modernista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Diputació de Tarragona, 2011.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Adreça: Plaça del Doctor Josep Gaspà Blanc, s/n. Vistabella.

Telèfon: 977 611 454 Ajuntament

Fax: 977 611 159 Ajuntament