Ermita de Sant Pere del Puig

Comarca: Baix Camp

Municipi: Selva del Camp, La

Adreça: Falda de la Muntanya de Puig d'Encama

Petita ermita construïda al segle XX, en un lloc de tradició anterior on s'aixecava una ermita romànica del segle XII, enderrocada durant les guerres carlines.

Tipus monument: Religiós. Ermita

Estil: Obra popular

Datació: S. XII-XX

Localització: Al nord de la població, al bosc de la vila

Petita ermita força senzilla situada als afores del nucli de la vila. Presenta la paret de les façanes arrebossada i i de color blanc, i l'interior també de murs emblanquinats. L'espai de culte, de planta rectangular, es cobert amb una volta de maó plà.

L'ermita de Sant Pere del Puig fou construïda al segle XII damunt ruïnes romanes i sarraïnes. Va ser la primera ermita edificada al puig d'en Cama. De la primera capella, romànica, només queden unes restes de l'absis i alguns carreus. A l'ermita es feren reformes els anys 1257, 1291 i 1350, i el 1519 hi anaren a viure ermitans. Després de diverses reformes menors, el 1588 fou feta pràcticament nova per Pere Blai, en estil renaixentista. El 1811 va ser fortificada per l'exèrcit francès i el 1837, durant la primera guerra Carlina, a conseqüència de la topada dels liberals amb els carlins de Llarg de Copons, coneguda com el Foc de Sant Roc, quedà destruïda totalment. Es reféu de nou, més petita, entre el 1861 i el 1877. Fou cremada el 1936, durant la Guerra Civil Espanyola, i va ser restaurada el 1952.

Tipus: Catàleg de Bèns d'Interès Històric

Disposició: POUM

Data disposició: 15/02/2005

Titularitat: altres