Ermita de Santa Maria de Paretdelgada

Comarca: Baix Camp

Municipi: Selva del Camp, La

Adreça: Carreretera de la Selva a Vilallonga, Km. 2

L'origen del Santuari remunta al segle XII, damunt ruïnes romanes i sarraïnes. El seu nom donà origen a la llegenda segons la qual el pastor que trobà la imatge s'anomenava Peret Delgada.

Tipus monument: Religiós. Santuari

Estil: Gòtic. Renaixement

Datació: S. XIII-XVI-XVIII i XX

Localització: Quatre quilòmetres al sud de la població en direcció a Vilallonga.

El santuari és format per un conjunt d'edificacions: l'església, porxo, casa de l'ermità, cavallerisses i altres dependències menors. L'església consta d'una nau rectangular amb la qual comunica la capella del cambril, de bones proporcions. Fa 28,50 x 9,60 metres i està coberta a dues vessants, sostinguda per l'enteixinat decorat de fusta damunt perpanys apuntats de pedra. Amb capçalera plana amb creueria quatripartida, te interessants restes de pintura decorativa al sostre. Té una part romànica-gòtica ampliada a l'època barroca, amb una capella i cambril nous, amb planta de creu llatina de 11,50 metres de llargada per 7,50 d'amplada al creuer, i quatre metres a la nau. A l'interior hi ha mènsules antropomòrfiques i capitells amb decoració floral. Amb una porta d'arc rodó, de grans dovelles, amb una petita fornícula i un escut a la clau. Ha estat restaurada en diferents estils i èpoques. La decoració actual és de l'artista Grau-Garriga (1963).

Paretdelgada es construí damunt restes romanes i sarraïnes. A la carta de poblament de la Selva de 1165 s'esmenta ja ad parietes graciles, que és una possible referència a restes de parets romanes. Les primeres notícies documentades que fan referència a les seves edificacions són del segle XIV. Segons la tradició, l'origen de l'ermita és una casa de l'orde del Temple establerta al Rourell. Documentada el 1200, s'hi feren reparacions el 1303. El 1313, l'arquebisbe Rocabertí donà llicència a la vídua de Ramon Agell, de la Selva, perquè edifiquès la casa habitació dels qui tenen cura del santuari. Del 1504 en endavant les obres es refereixen a la capella i a les edificacions anexes. L'any 1518 es construí el cor. El 1523 es bastí la sagristia nova, que és l'actual, ja que la primitiva només comprenia l'espai que avui és el passadís. L'any 1526 es reparà el campanar. En 1600, Pere Blai va fer la traça de la nova capella per a la Verge de la Pietat. Entre els anys 1739-46 s'hi va fer una ampliació, amb una capella i un cambril. El 1765, després d'un incendi, s'hagué de fer quasi tota de nou. Destruïda durant la Guerra Civil, el 1936, fou restaurada el 1959. Entre el 1961 i el 1964, amb motiu dels aplecs que s'hi feien, es convocà un important concurs literari d'incidència nacional; prohibits per la censura, es reprengueren el 1976. Actualment se celebra, a l'agost, la festa de la Mare de Déu de Paretdelgada. Aquesta ermita centra la caseria de Paretdelgada (263 h el 2005).

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC 15/12/1982

Titularitat: altres

Estat de conservació: Mitjà

Bibliografia:

GORT, E., "La Selva del Camp: Santa Maria de Paretdelgada", Catalunya romànica: El Tarragonès, el Baix Camp, l'Alt Camp, el Priorat, la Conca de Barberà, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 254-255, 1995.

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Carreretera de la Selva a Vilallonga, Km. 2

Telèfon: 977 84 40 07 (Ajuntament)

Fax: 977 84 47 14 (Ajuntament)