Església de Sant Andreu Apòstol

Comarca: Baix Camp

Municipi: Selva del Camp, La

Adreça: Carrer Abadia, 24

Magnífic exemple d'arquitectura renaixentista, únic a Catalunya. La seva construcció se situa a la segona meitat del segle XVI, per obra de l'arquitecte Pere Blai.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Renaixement

Datació: S. XVI

Localització: Nucli històric la Selva del Camp

Església de grans proporcions, inacabada. No té façana principal. Obra de paredat amb reforços de carreus, excepte al carrer de l'Abadia, que és tota de carreus. És una obra mestra de l'escola renaixentista del Camp de Tarragona. Consta d'una nau amb capelles laterals comunicades. Arcs de mig punt i voltes de canó amb llunetes. Àmplia tribuna alta damunt de les capelles laterals. Gran capella del Santíssim en el costat de l'epístola. Cúpula a la capçalera. Porta lateral d'estil renaixentista, sense pas. A l'angle dret de l'església, als peus, hi ha una construcció amb finestres d'arc de mig punt, que possiblement haguessin estat part d'un edifici anterior. L'església és una síntesi de la tradició gòtica amb el manierisme postrentí i les novetats més destacables del temple es troben en la cúpula sobre tambor, insòlitament amagada en el presbiteri, i que juntament a la de la capella del Santíssim de la seu  tarragonina, de la mateixa autoria, són les primeres sobre tambor de la Catalunya renaixentista.

L'església antiga, al mateix lloc que la actual, havia quedat petita a començaments del segle XVI, i s'hi feien sovint intervencions. Alguns documents parlen del mal estat de la volta de l'església i de les capelles de Sant Miquel i de Santa Magdalena (1546). L'arquebisbe manà a Jurats i poble (1568), que alcessin un nou temple, però no fou fins el 31 de desembre de 1581, després de diversos escrits de l'arquebisbe, quan el Consell determinarà treure a subhasta l'obra, que es va encarregar a Pere Blai. L'1 de maig de 1582 es reuniren, amb Pere Blai, el Prior d'Escaladei, l'ardiaca Gilo, i mossèn Jaume Amigó, rector de Tivissa, i acabaren la traça de l'església nova. El 1616 encara Pere Blai visurava la represa de les obres. Finalment, va quedar inconclusa. El 1936 es varen destruir diferents objectes litúrgics i de mobiliari, entre ells el retaule major del segle XVII i l'orgue. Al 2003 es va col·locar un nou orgue per substituir a l'anterior.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC 15/12/1982

Titularitat: altres

Bibliografia:

PUIG, R., Guia de l'Església de Sant Andreu Apòstol de la Selva del Camp (Baix Camp), Comissió Cívica Pro-Església de Sant Andreu de la Selva del Camp, La Selva del Camp, 1992.

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Carrer Abadia, 24

Telèfon: 977 84 40 07 (Ajuntament)

Fax: 977 84 47 14 (Ajuntament)