Camp d'aviació de la Sénia

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Altres llocs d'interès

Comarca: Montsià

Municipi: Sénia, La

Adreça: Camí dels Plans. A 2'5 Km. SE direcció a la Sénia.

Complexa bastit pel govern Republicà a principis de la Guerra Civil i que posteriorment va ser utilitzat pel nacionals fins l'acabament del conflicte. Actualment està en desús, però s'organitzen visites guiades als voltants del Camp d'Aviació, al refugi antiaeri, al museu de la casa de comandament, al magatzem on hi ha la rèplica d'un Polikarpov I-16 i es projecta el documental "Entre dos fronts".

Tipus monument: Militar. Camp d'aviació.

Estil: Obra popular

Datació: 1936 - 1937

Localització: Es troba a la vora de l'actual carretera comarcal de La Sénia a Ulldecona, a uns 2,5 km de la primera.

Del complexa original només resta l'edifici d'habitatge dels militars i dos refugis anti-bombardeig. L'edifici principal s'aixeca sobre un basament de pedres unides amb morter; de planta irregular. Presenta dues portes d'accés i abundants finestres grans, murs de maçoneria i totxos, sostre d'embigat de fusta i teulada a dues vessants, dels que resta sols un petit sector. No es conserven les parets de compartimentació interior. Als quatre angles exteriors es pot observar l'emblema de l'exèrcit de l'aire republicà. Davant d'aquest edifici es situen els dos refugis, fets de maçoneria i totxos, que s'enfonsen sota terra a mesura que s'avança cap a la part posterior. Es caracteritzen per ser passadissos estrets amb coberta interior de volta. Com a recurs de camuflament, els murs de l'edifici estan pintats simulant oliveres i sectors de terra i cel.

Aquest complexa va ser construït pel govern de la República al poc temps d'esclatar la Guerra Civil, amb maquinària soviètica. A més a més del que resta avui en dia també hi havia les pistes d'aterratge i altres refugis més senzills. El conjunt de les pistes formava una estrella de cinc puntes. Els nacionals el van utilitzar fins que va acabar la Guerra. Al finalitzà el conflicte es va abandonar i part del elements constructius varen ser aprofitats per a altres edificacions.

Elements que en formaven part:
- Tres pistes d’enlairament
- Un refugi antiaeri, situat prop de la casa de comandament
- La casa de comandament, amb les oficines, el control de vols i operacions
- La Caseta Roé, on hi havia l’equip de transmissions
- La Torre de Martí, residència i club d’oficials
- El Molí Hospital, residència de tropes i central elèctrica
- Magatzems de manteniment, edificis prefabricats de fusta i tendes de campanya.

Tipus: BCIL

Disposició: Acord Ple Consell Comarcal

Data disposició: 22/03/2010

Titularitat: publica

Estat de conservació: Dolent

Ús i funció actual: En desús

Observacions:

Per tal de recordar i recuperar la memòria històrica local l'Ajuntament de la Sénia ha creat el Patronat del Camp d'Aviació de la Sénia. La missió d'aquest organisme autònom de l'Ajuntament és la recuperació, dignificació i difusió del patrimoni local que conformen les restes de l'aeròdrom de la guerra civil espanyola. Es fan visites guiades al Camp d'Aviació i vistes a l'exposició.

- Visites concertades (únicament amb reserva prèvia).
- Reservar mínim amb una setmana d'antel·lació.
- Grups fins a 50 persones.

Adreça: Camí dels Plans. A 2'5 Km. SE direcció a la Sénia.

Telèfon: 977 713 000 (ajuntament)

Fax: 977 57 01 68 (ajuntament)

Lloc web: http://www.campaviaciolasenia.cat/index.php/ca/visites-guiades

Adreça electrònica: turisme@lasenia.cat