Antic Escorxador Municipal de Tarragona

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Arquitectura industrial, Escorxadors

Comarca: Tarragonès

Municipi: Tarragona

Adreça: Carrer de l'Escorxador, 1.

Espectacular edifici modernista projectat el 1898 per l'arquitecte Josep Maria Pujol de Barberà. S'acabà de construir el 1902. Actualment acull el Rectorat de la Universitat Rovira i Virgili.

Tipus monument: Industrial. Escorxador

Estil: Modernisme.

Datació: 1898-1902

Localització: Al nucli urbà.

Pujol de Barberà va concebre un escorxador monumental emblemàtic inspirat en els de Madrid i Saragossa i va desplegar la seva creativitat tot encabint dins un solar irregular tres pavellons en forma d'U i dos pavellons més, amb un pati frontal amb reixa. Es tracta de l'únic escorxador que no va ser traslladat extramurs, fet que va comportar problemes d'higiene en dificultar la ventilació la muralla romana de la part posterior i els corrals tocant a les cases. El parament és de maçoneria -pedra de llisós carejada- combinada amb obra vista composada amb predominança de les verticals, fet que es tradueix en una sensació de neogoticisme. Les façanes frontals tenen el coronament esgraonat, com a l'escorxador de Tortosa, excepte la central, que el té horitzontal excepte per un petit capcer emmerletat. Després d'una rehabilitació i transformació a fons esdevingué seu del Rectorat de la Universitat Rovira i Virgili, que féu eliminar les figures d'animals que remataven els cossos laterals.

Tipus: BCIL, Be Cultural d'Interès Local (B.1)

Publicació: PLA D'ORDENACIÓ URBANÍSTICA MUNICIPAL DE TARRAGONA - 4a REVISIÓ DEL PLA GENERAL D'ORDENACIÓ URBANA ¿ GENER 2011.

Titularitat: publica

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

AJUNTAMENT DE TARRAGONA: Catàleg municipal de monuments, edificis, ambients urbans i altres béns immobles. Tarragona, gener 2011.

ARNAVAT, Albert; CABRÉ, Tate: Arquitectura industrial modernista i noucentista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Tarragona, Diputació de Tarragona, 2012.

Accés: Lliure.

Ús i funció actual: Rectorat de la URV

Adreça: Carrer de l'Escorxador, 1.

Telèfon: 977 250 795 (Turisme)

Lloc web: http://www.tarragonaturisme.cat/

Adreça electrònica: turisme@tarragona.cat