Aqüeducte de les Ferreres o Pont del Diable

Comarca: Tarragonès

Municipi: Tarragona

Adreça: Carretera N-240, a 7,5 km de Tarragona

L'Aqüeducte de les Ferreres, popularment conegut com el Pont del Diable, és un pont de l'aqüeducte romà aixecat entre els costats del barranc dels Arcs, als afores de la ciutat de Tarragona. Aquesta canalització, que subministrava l'aigua del riu Francolí a la ciutat, és un dels tres aqüeductes que tenia l'antiga Tàrraco.

Tipus monument: Arquitectura civil. Aqüeducte

Estil: Romà

Datació: Segle I dC

Localització: Afores de Tarragona, al costat de la carretera N-240, just al nord del barri de St Pere i St Pau.

El pont té una llargada de 217 m i una alçada màxima de 27 m, sense comptar la galeria de conducció de l'aigua, avui destruïda. Consta de dos nivells d'arcades sobreposades amb 11 arcs al nivell inferior i 25 arcs al nivell superior.

El canal o specus per on circulava l'aigua és a la part superior de la construcció, i tindria una alçada d'1,6 m i una amplada de 66 cm. Parcialment conserva el revestiment impermeabilitzant de morter hidràulic tipu sopus signinum. En dates recents ha estat objecte de restauració i consilidació per part de l'Ajuntament de Tarragona.

L'aqüeducte va estar en funcionament fins a l'edat mitjana. Va ser restaurat al segle X -sota el regne del califa Abd del RamanIII  de Còrdova- i una altra vegada al segle XVIII. Durant el segle XIXi el segle XX es van dur a terme diversos treballs de conservació per aturar el deteriorament del monument.

Tipus: BCIN. Monument Històric. Conjunt Arqueològic de Tàrraco. Patrimoni Mundial de la UNESCO, 2000

Disposició: Real Orden. Llei 9/1993 del Patrimoni Cultrual Català

Data disposició: 3/04/1905

Publicació: Gazeta 12/04/1905

Titularitat: publica

Bibliografia:

AA.VV. 2000: Tàrraco. Guies del Museu d'Arqueologia de Catalunya, Tarragona.

Condicions de visita: Accés per la N-240 o l'AP-7

Ús i funció actual: Monument

Observacions:

Es pot visitar des de l'entorn del jardí que envolta l'aqüeducte, arribant des de la ctra. N-240, i també des de l'àrea de servei de l'autopista AP-7 ubicat en aquest punt.

* Permís fotogràfic concedit per la Conselleria de Patrimoni Històric de l'Ajuntament de Tarragona.

Adreça: Carretera N-240, a 7,5 km de Tarragona

Telèfon: 977 242 220 (Museu d'Història de Tarragona)

Lloc web: http://www.museutgn.com/

Adreça electrònica: mht@tgna.altanet.org