Capella del Col·legi de Jesús i Maria

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Tarragonès

Municipi: Tarragona

Adreça: C/ Méndez Núñez, 14B.

Aquest edifici fou dissenyat el maig de 1877 per l'arquitecte Ignasi Jordà, i al seu interior contenia una capella de tres naus amb la capçalera decorada per un altar dissenyat per Antoni Gaudí. Actualment la capella es coneix amb el nom de Santuari de de la Mare de Déu del Sagrat Cor.

Tipus monument: Civil. Col·legi amb capella

Estil: Neogòtic

Datació: 1878-1879

Localització: Eixample de Tarragona, just al sud de la Rambla Nova

Aquesta és l'única obra de l'arquitecte modernista Antoni Gaudí conservada a Tarragona, inaugurada el  desembre de 1879 a l'antic col·legi-internat de noies Jesús i Maria. El conjunt arquitectònic estava format per un cos central amb tres obertures que constituïa l'accés. De l'interior en sobresortia la capella, una construcció de tres naus amb voltes de creueria sobre columnes de ferro colat i capitells amb decoració vegetal. A la capçalera destaca l'altar, dissenyat per Antoni Gaudí, i que està format per un retaule de fusta i una taula d'alabastre molt fi. Al darrere trobem el cambril amb una imatge de la Mare de Déu, i la coberta gaudiniana destaca per la solució amb arcs catenaris, essent un dels primers exemples en l'aplicació d'aquest tipus de solució.

Cal destacar que l'edifici patí fortament durant els bombardejos de la Guerra Civil, i que s'han perdut part del mobiliari original i de l'organització de les parets laterals.

La capella va ser inaugurada el mes de desembre de 1879 pel Vicari Joan Grau i Vallespinós, qui després va ser bisbe d'Astorga, i encarregà a Gaudí l'obra del palau d'Astorga.

Durant els anys de la Guerra Civil l'edifici va quedar força afectat pels bombardejos, i en la dècada dels 40 va ser rehabilitat per José María Monravá amb l'ajut de "Regiones Devastadas".

Tipus: BCIL (B.2), Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Catàleg de Béns a Protegir, Patrimoni Cultural

Data disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Tarragona. Gener-març de 2011

Titularitat: altres

Condicions de visita: Hores de culte: Dies feiners, dissabtes i vigíles a les 19 h. Diumenges i festius a les 12:30 h.

Ús i funció actual: Culte

Observacions:

De tot l'edifici projectat per Ignasi Jordà només es va construir la part central. Avui en dia la part de l'escola-residència s'ha transformat en l'escola Pau Delclòs, molt reformada, que limita amb la mitgera de la capella de Jesús i Maria, avui en dia denominada Santuari de la Mare de Déu del Sagrat Cor.

El santuari depèn actualment de la parròquia de Sant Joan: Pl. Prim, 8. Tel. 977 211 183 - 626 663 065.

Mail: sjoan.tarragona@arquebisbattarragona.cat.

Adreça: C/ Méndez Núñez, 14B.

Telèfon: 977 233 412 (Arquebisbat)

Fax: 977 251 847 (Arquebisbat)

Lloc web: http://www.arquebisbattarragona.cat/

Adreça electrònica: arquebisbat@arquebisbattarragona.cat