Catedral de Santa Maria i Claustre

Comarca: Tarragonès

Municipi: Tarragona

Adreça: Pla de la Seu

La Catedral Basílica de Tarragona és la seu catedralícia de l'Arquebisbat de Tarragona. Està situada a la part més alta de Tarragona, al centre de la ciutat medieval, sobre les restes del temple romà que presidia el recinte de culte de l'antiga Tàrraco.

Tipus monument: Religiós. Catedral

Estil: Gòtic

Datació: Del segle XII al XIV

Localització: Part Alta de Tarragona

Està situada a la part alta de la ciutat, superposada a l'antic temple romà, recentment localitzat gràcies a les excavacions arqueològiques a la nau central de la catedral.

El temple cristià presenta una estructura basilical amb tres naus i transsepte que sobressurt en planta. La capçalera i les dues absidioles laterals responen a la primera fase de construcció. Amb l'adopció del gòtic es va donar més alçada a les naus. D'aquesta forma, sobre els capitells es van construir pilastres fins l'alçada desitjada i es cobrí amb volta de creueria. La nau central mesura 104 m. de longitud i 16 d'amplada. Les lateral tenen una amplada de 7.20 m. A la capçalera es documenten capitells historiats, amb motius zoomorfs, éssers fantàstics i escenes religioses i profanes, mentre que la resta són de temàtica vegetal.

La façana principal presenta dues portes laterals d'arc rodó i d'estil romànic sobre les quals hi ha sengles rosasses laterals. La portalada central és gòtica. Aquesta està emmarcada per dos contraforts coronats per pinacles que presenten de baix a dalt i en direcció a la portalada principal arcuacions cegues per damunt de les quals es situen tota una sèrie d'escultures.

Les antigues dependències de la Canònica, pertanyents als segles XIII i XIV, estan construïdes amb carreus i presenten una coberta de volta de canó apuntat. L'antic refetor fou transformat al segle XVI convertint-se en la capella de Santíssim Sacrament. La sala capitular està molt alterada per la construcció de la capella del Corpus Christi.

El Claustre es va començar a construir entre el 1194 i el 1198 i es va continuar el 1214. Malgrat que té estructura romànica, fou acabat amb estil gòtic. La seva ubicació està clarament influïda per la presència d'importants murs d'època romana, alguns dels quals són visibles al Museu Diocesà. Té planta quasi quadrangular i és de grans dimensions. Les galeries estan cobertes amb voltes de creueria. Hi destaca l'anomenada porta romànica de comunicació amb l'església, realitzada en marbre blanc. Els capitells i impostes estaven decorats també en marbre, així com les diferents dependències canòniques que envoltaven el claustre. Des del claustre és possible accedir a tota una sèrie de capelles que es van construir entre els segles XIV al XVIII, així com al Museu Diocesà. Es conserven reaprofitats en l'estructura, els murs romans de tancament del recinte de Culte imperial.

Va substituir una antiga basílica paleocristiana destruïda pels musulmans, els quals la van substituir per una mesquita posteriorment cristianitzada i dedicada a santa Tecla. Quan aquesta es va fer petita per a les necessitats del culte es va iniciar la nova seu, l'any 1171. Es va projectar seguint esquemes romànics, però un cop iniciada la construcció es van anar introduint els nous conceptes de l'arquitectura gòtica, predominants en el conjunt catedralici.
Inicialment es va projectar amb cinc naus, però es va acabar construint amb una planta basilical de tres naus, cobertes amb volta de creueria.

La catedral va ser consagrada el 1331. Durant el segle XVI es va enriquir amb diverses capelles renaixentistes (Santíssim Sagrament, Sant Fructuós i Sant Joan Evangelista). D'època barroca és la capella de la Concepció i del segle XVIII la de Santa Tecla.

Tipus: BCIN. Monument historicoartístic

Disposició: Reial Ordre. Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Data disposició: 12/04/1905

Publicació: Gazeta 12/04/1905

Titularitat: publica

Condicions de visita: Hores limitades

Ús i funció actual: Religiós

Observacions:

L'accés al claustre és de pagament, ja que forma part de la visita del Museu Diocesà.

Adreça: Pla de la Seu

Telèfon: 977 238 685 (Museu Diocesà)

Fax: 977 248 348 (Museu Diocesà)

Lloc web: http://www.arquebisbattarragona.cat