Museu d'Història de Tarragona

Tipus de recurs: Museus, sales d'exposició i centres d'interpretació

Comarca: Tarragonès

Municipi: Tarragona

Adreça: C/ Cavallers, 14

El Museu d'Història de Tarragona, amb seu a la Casa-Museu Castellarnau, és l'entitat municipal que gestiona, a més, la Casa Canals i els monuments arqueològics romans declarats Patrimoni Mundial per la UNESCO, com la pedrera del Mèdol, el Circ romà, l'Amfiteatre romà, el Fòrum Provincial (Pretori i Volta del Pallol), el Fòrum de la Colònia, l'Aqüeducte de les Ferreres, les Muralles i el Passeig Arqueològic. Des de 1999 també organitza les Jornades Internacionals de Divulgació Històrica Romana anomenades TÀRRACO VIVA.

Antecedents:

La gènesi del Museu d'Història, com a museu públic, es remunta a l'any 1957 amb la creació del Museu de la Ciutat, situat a la volta romana de la plaça del Pallol. El 6 d'abril d'aquell any se n'aprova la constitució i just un mes després es nomena conservador Molas Sabaté. A l'anomenada volta del Pallol s'exposaven objectes de tot tipus relacionats amb la història de Tarragona, així com col·leccions d'objectes que conferien un caire romàntic al museu.

Tres anys abans que el Museu de la Ciutat obrís les portes, l'Ajuntament va adquirir l'immoble número 14 del carrer dels Cavallers, conegut com Casa Castellarnau, amb l'objectiu d'acondicionar-lo i fer-lo visitable al públic. Ja entrada la dècada següent, l'any 1964, s'aprova la creació d'un museu romàntic a la Casa Castellarnau. Aquest projecte no s'arriba a materialitzar i la iniciativa queda aturada fins al 23 d'agost de 1968, data en què es constitueix el Patronat Municipal de Belles Arts, que tenia com una de les seves missions la compra i la recerca d'objectes per nodrir la Casa Castellarnau, així com la restauració de la casa per poder instal·lar-hi el desitjat museu romàntic.

Els seus esforços obtenen resultats amb la inauguració de la Casa Museu Castellarnau el 22 de setembre de 1977, amb la planta noble rehabilitada i moblada, i els baixos amb l'exposició de la col·lecció Molas adquirida poc temps abans. El Patronat de Belles Arts va tenir continuïtat fins al 1979, moment en què la Corporació assumeix les seves funcions i també les del Museu.

Col·lecció:

*  Permís fotogràfic concedit per la Conselleria de Patrimoni Històric de l'Ajuntament de Tarragona.

Contingut de l'exposició permanent:

A la planta baixa de Casa Castellarnau s'exposa una mostra del fons del museu, amb peces representatives d'època romana, tardoantiga, medieval i moderna. A la planta noble es conserva el mobiliari característic d'un palau urbà de l'època.

Activitats: Exposicions temporals, altres.

Publicacions: Si    Publicacions, CDroms, opuscles.

Serveis: Itineraris, biblioteca.

Drets d'entrada: pagament

Accessibilitat a discapacitats: No

Horari:

De pagament. HORARI D'ESTIU: Del 19 d'abril a 30 de setembre. Laborals: 9:00 h a 21:00 h. Festius: 9:00 h a 15:00 h. HORARI D'HIVERN: De l'1 de gener a 29 de març i de l'1 d'octubre al 31 de desembre. Laborals: 9:00 h a 19:00 h. Festius: 10:00 h a 15:00 h. TANCAT TOTS ELS DILLUNS DE L'ANY, EXCEPTE: 25 d'abril. Pasqua. 13 de juny. Segona pasqua. 15 d'agost. L'Assumpció. 31 d'octubre. Pont d'1 de novembre.

Horari especial:

Titularitat: publica

Altres equipaments vinculats: Casa Canals, Fòrum de la Colònia, Muralles i Passeig Arqueològic, Circ romà, Amfiteatre romà, Fòrum Provincial (Pretori i Volta del Pallol), Aqüeducte de les Ferreres.

Adreça: C/ Cavallers, 14

Telèfon: 977 242 220