Museu Nacional Arqueològic de Tarragona

Tipus de recurs: Museus, sales d'exposició i centres d'interpretació

Comarca: Tarragonès

Municipi: Tarragona

Adreça: Plaça del Rei, 8

El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona es va formar durant la primera meitat del segle XIX i és, per tant, el més antic de Catalunya en la seva especialitat.

Antecedents:

El Museu d'Arqueologia de Catalunya fou creat per la Generalitat Republicana i inicialment comprenia les ruïnes d'Empúries i la seu de Barcelona, que fou ubicada al Palau de les Arts Gràfiques de l'exposició del 1928. El primer director i impulsor fou Pere Bosch Gimpera, que hi reuní els fons arqueològics públics de la ciutat de Barcelona, així com diverses col.leccions privades. El primer pressupost del museu s'aprovà l'1 d'octubre de 1934, i s'inaugurà al cap d'un any, amb el president i el conseller Ventura Gassol, que l'havien impulsat, empresonats

Durant la guerra, el museu desenvolupà una tasca molt important de salvaguarda del patrimoni arqueològic. El director i part de l'equip es van exiliar al 1939.

El mateix dia de l'ocupació de Barcelona, fou ocupat per un falangista de 28 anys, Martin Almagro, que en fou nomenat director. El Museu fou rebatejat com "Museo Arqueológico Provincial de Barcelona" i passà a mans de la Diputació de Barcelona.

La Llei de museus del 1991 ordenà el traspàs a la Generalitat dels museus depenents de les Diputacions de Barcelona i de Girona, per reconstituir el Museu d'Arqueologia de Catalunya. El procés de traspàs i d'integració fou difícil.

Tipus de fons: Arqueologia

Col·lecció:

Important col·lecció de les restes arqueològiques de la ciutat romana de Tàrraco: Numismàtica, epigrafia, mosaics, materials constructius i de decoració arquitectònica, vida quotidiana, escultura, vil·les romanes exemplificades, sobretot, perla sala monogràfica de la vil·la dels Munts.

Contingut de l'exposició permanent:

Vil·la dels Munts, mosaics, epigrafia, escultura, decoració escultòrica del teatre romà, material arquitectònic del Fòrum de la Provínci, el recinte de culte, els temples, el circ, l'amfiteatre i el teatre. Sala destinada a materials arqueològics pertanyents a activitats de la vida quotidiana, el comerç i l'oci. Mostra "in situ" d'un tram de la muralla romana, conservada en el subsòl.

Activitats: Exposicions temporals, conferències, cursos, seminaris, altres.

Publicacions: No    Sèrie: FÒRUM. Temes d'història i d'arqueologia tarragonines. Sèrie: Catàlegs

Serveis: Audiovisuals, activitats didàctiques, tallers, visites guiades, itineraris, biblioteca.

Drets d'entrada: pagament

Accessibilitat a discapacitats: Si

Horari:

Juny-Setembre: de dimarts a dissabte de 10h a 20h.

Octubre-maig de dissabte de 9.30 a 18h.

Diumenges i festius de 10.00 a 14h.

Horari especial:

Titularitat: publica

Altres equipaments vinculats: Museu i necrópolis paleocristianes, Vil·la romana dels Munts, Vil·la romana de Centcelles, Serveis Centrals.

Adreça: Plaça del Rei, 8

Telèfon: 977 236 209