Antiga església de Sant Isidre

Comarca: Baix Ebre

Municipi: Tivenys

Adreça: C/ Abadia, 9.

Església parroquial que va funcionar fins l'any 1774, data en que la imatge del Santíssim fou traslladada a la nova església. També se la coneix amb el nom de "La Biblioteca" o "Lo Quartel".

Tipus monument: Edifici de culte. Església

Estil: Gòtic - Renaixentista

Datació: Segles XVI-XX

Localització: Dins del nucli urbà de Tivenys

Aquest edifici, d'origen religiós, antic temple, és relativament petit, d'una sola nau de planta rectangular, amb volta de canó. La façana presenta porta d'accés central amb carreus i arc de mig punt adovellat (a l'arquivolta té un rebaix de forma rectangular). A sobre hi ha mènsula de pedra, d'estil gòtic, amb escut on és esculpida una pinya, sense estàtua, resguardada per una mena de coberta a dos vessants sobre arc, a manera de dosseret. Entorn d'aquests elements, la façana presenta quatre buits disposats simètricament a ambdós costats de l'eix central. Capcer en punta, a dos vessants, com la coberta (anteriorment corbat). Cantonada i cornisa lateral de carreus. L'interior és totalment reformat, posteriorment habilitat com biblioteca municipal.

El temple, actualment restaurat, és l'antiga església de Sant Isidre, coneguda popularment com Lo Cuartel, que data del 1148.

Aquesta antiga església dedicada a Sant Isidre fou la primera del poble que es té notícia. L'any 1574, el Bisbe de Tortosa nombrà el primer capellà de Tivenys (que era de la noble família tortosina dels Pinyol, els quals tenen la pinya com a símbol heràldic). El Santíssim fou traslladat a la nova església barroca l'any 1774. Després l'edifici fou "Quartel"; el 1837, escoles, magatzem i Hogar Rural de la Falange durant l'època franquista, fins que als anys vuitanta va ser condicionada per a Biblioteca Pública Municipal.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Data disposició: 06/11/2008

Publicació: DOGC 23/03/2009

Titularitat: publica

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior

Ús i funció actual: Biblioteca municipal.

Observacions:

Ramon de Trabal atribueix la construcció del temple a l'Orde dels Templers, però no aporta cap documentació, per la qual cosa es considera una opinió sense cap fonament històric, fins que es demostri el contrari.

Adreça: C/ Abadia, 9.

Telèfon: 977 496 233