Església arxiprestal de Sant Jaume

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Tivissa

Adreça: Plaça de Baranova

És un gran edifici format per tres parts: Església Antiga, Capella del Roser, i Església Nova, construït des del segle XIII fins al XIX, on s'hi han combinat elements de diferents estils.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Gòtic. Renaixement.

Datació: S. XIII-XIX

Localització: Al nucli històric del municipi de Tivissa

L'església actual està formada per tres parts de tres èpoques diferents: l'església antiga està formada per tres parts. La primera secció comença amb el presbiteri, les voltes i les capelles dels braços del creuer, d'estil gòtic del segle XIII al XIV. La segona secció central té les voltes gòtiques, les capelles adjacents i l'altar major (destruït en la guerra civil). Són del renaixement dels segles XVII al XVIII.

La tercera secció, que comprèn la façana, el campanar de 30 m, les capelles i el cor, és d'estil renaixement. Les voltes en canvi són gòtiques. La façana principal té dos cossos: l'inferior, amb quatre esveltes columnes jòniques, quatre capelletes, i el cos superior amb dues columnes salomòniques, una capella i un rosetó amb l'escut de la població. La capella del Roser, va ser construïda sense malmetre res de l'església antiga. D'estil renaixement, amb tres naus, elegant cúpula, cor i dues sagristies. L'Església Nova, Sobre de les voltes del vell temple, se'n construïren unes de noves més altes, de canó, que cobreixen tota l'església vella, de manera que l'una queda dins de l'altre.

El nucli de l'església és del segle XIII al XIV, a la qual es van afegir construccions durant els segles XVII i XVIII. Entre els segles XVIII i XIX es van afegir la Capella del Roser i l'Església Nova.

Titularitat: privada

Bibliografia:

LÓPEZ, A.. Guia d'Arquitectura de la Demarcació de l'Ebre. Tortosa: Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, Demarcació de l'Ebre, 2002.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Adreça: Plaça de Baranova

Telèfon: 977 418 014 Ajuntament