Murs i Portals de Tivissa

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Tivissa

Adreça: C/Del Pla i C/Portal de l'Era

En el nucli antic de Tivissa es conserven, dins l'entramat viari actual, restes de les muralles edificades en el segle XIV, així com alguns dels portals d'entrada a la vila closa.

Tipus monument: Militar. Muralles i portals.

Estil: Obra popular

Datació: Segles XIV-XV i XVII

Localització: : El perímetre de les muralles medievals englobaria el actuals carrers Murada, Ample, del Sol i del Portell. El cas antic es troba a la banda septentrional del nucli urbà actual

Queden molt poques restes de la muralla de Tivissa i del castell medieval que se situava a l'interior del recinte emmurallat. A Ca la Vila, es conserven uns arcs apuntats fets de pedra que podrien relacionar-se amb el castell. En canvi, de les muralles s'han documentat tres portals: el portal d'Avall, el portal de l'Era i el portal de la Raval, avui desaparegut. El portal d'Avall, localitzat entre el carrer Pla i del Portell i conservat a la planta baixa d'un edifici construït entre mitgeres, està format per un gran arc carpanell, a l'interior del qual hi ha el portal d'arc de mig punt adovellat, dins del qual es poden observar els forats per fixar els travessers per tancar la porta; l'altra banda, s'obre amb un arc escarser i un sostre embigat. El portal de l'Era, es troba entre el carrer Costa de l'Era, en una torre que sobresortia de la muralla i està constituït per un arc de mig punt molt alt fet de pedra sostingut per modillons; a la part de dalt es poden veure unes mènsules que servien per aguantar un matacà. A l'altra banda, el portal s'obre amb un arc escarser més alt. Tot el portal està cobert amb volta de canó.

La primera referència del castell de Tivissa està documentada al segle XII quan va ser lliurat a l'orde del Temple, però les notícies en relació a la muralla daten de 1350, en època de Pere d'Aragó, compte de Prades. Posteriorment, l'any 1365 l'Infant Joan de Prades va ordenar que els masovers del terme ajudessin a la construcció de les muralles a canvi de poder-se refugiar en moments de perill. En aquest període és quan es construeixen els portals de l'Era, d'Avall i de la Raval. El portal de l'Era va ser reconstruït el segle XVII. Cap l'any 1725, sobre les ruïnes del castell es va començar a construir el nou nucli urbà. Destaca l'Hospital que el segle XVIII es reconvertir en ajuntament, la creu del terme gòtica situada davant del portal de l'Era, destruïda el 1936 i reconstruïda posteriorment coma Creu dels Caiguts.

Tipus: BCIN, monument històric

Disposició: Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Data disposició: 11/10/1993

Publicació: DOGC 1807

Titularitat: altres

Bibliografia:

VILA I CARABASA, J.M.: "Aproximació històrica i arqueològica al procés de formació del nucli antic de Tivissa". Arqueologia Medieval. Revista Catalana d'Arqueologia Medieval, Barcelona, ACRAM, 2008/2009. Primera època. 4/5. 70-99.

Ús i funció actual: Habitatges

Adreça: C/Del Pla i C/Portal de l'Era