Refugi antiaeri de la plaça de l'Escorxador

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Altres llocs d'interès

Comarca: Tarragonès

Municipi: Torredembarra

Adreça: Plaça del Escorxador

Es troba situat a la cantonada carrer Muntanyeta amb el carrer Escorxador. El pou de ventilació és a la cantonada del carrer Nord amb el carrer Clapers i avança longitudinalment per sota la plaça de l'Escorxador.

Tipus monument: Civil. Refugi

Datació: 1936

Localització: Centre històric

Les entrades estan tapades. En origen tenia 15 metres de profunditat, actualment en té 10. Al final de les escales hi ha una bifurcació a la dreta, a la qual s'accedeix des d'una casa situada a la cantonada del carrer Freginals amb la Baixada de Sant Antoni. Probablement enllaçava amb el refugi de la plaça de la Font. Fou construït amb pedra del Mèdol amb una volta de canó, sense apuntalaments, amb una alçada de 2 metres i una amplada d'un metre i mig.

Constava d'una sèrie d'habitacions, entre 7 i 9, algunes amb bancs. Hi ha una zona més amplia que fa pensar que hi havia la intenció d'ajuntar-lo amb el refugi del Partronat A. Roig. Tenia llum elèctrica. Se'n desconeix l'estat de conservaició actual, ja que fou tapat el 1987 en construir la plaça de l'Escorxador.

Durant la Guerra Civil espanyola (1936-1939) es van construir molts refugis antiaeris. La població tenia que defensar-se del terror aeri de les bombes que llançaven els avions italians i alemanys que ajudaven al bàndol nacional.

Tipus: BCIL

Disposició: Catàleg BCIL 1091-I

Titularitat: publica

Bibliografia:

García Puerto, X. 2002: Patrimoni de la por. Els refugis antiaeris a Torredembarra (1936-39).

Condicions de visita: Actualment no es pot visitar

Ús i funció actual: Desús

Observacions:

Forma part d'un projecte de l'Ajuntament per recuperar tres dels refugis antiaris de la Guerra Civil.

Adreça: Plaça del Escorxador

Telèfon: 977 640 025 (ajuntament de Torredembarra)

Fax: 977 643 835 (ajuntament de Torredembarra)

Lloc web: http://www.torredembarra.cat