Restes de la Torre-Roja

Comarca: Priorat

Municipi: Torroja del Priorat

Adreça: C/Major, 24

Aquesta torre musulmana dels segles X-XI, a la qual deu el seu nom la població, servia com a torre de vigilància i comunicacions amb els altres llocs veïns.

Tipus monument: Militar. Torre.

Datació: Segles X-XI

Localització: Es troba al centre del municipi.

Aquesta torre de vigilància i de comunicació amb altres poblacions veïnes es va bastir amb carreus de gres vermell, dels que resten únicament part d'un llenç de mur. Adossada a la torre es troba la presó, bastida de pareda, amb la porta amb llindar de pedra i una finestra.

Aquesta construcció musulmana del segle X-XI va ser la que va donar origen al nom de la població. Quan el lloc es repoblà el segle XIII, el poble es va instal·lar al seus voltants. En un moment posterior es va convertir en presó i es va engrandir. El segle XIX va deixar de funcionar i es va anar enrunant progressivament. A l'actualitat hi ha un projecte de l'Ajuntament per condicionar i netejar tot l'indret.

Tipus: BCIN, Monument Històric

Disposició: Decret

Data disposició: 22/04/1949

Publicació: BOE 05/05/1949