Catedral de Santa Maria de Tortosa

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Baix Ebre

Municipi: Tortosa

Adreça: C/ Portal del Palau, 5.

La catedral de Tortosa és el conjunt arquitectònic més destacat del nucli històric de la ciutat. Es va començar a construir l'any 1347, un cop enderrocat l'antic temple romànic, i l'edifici resultant, construït al llarg de segles, és un reflex dels diversos moments de la història, del segle XIV fins al segle XIX. L'actual construcció està formada per l'església, el claustre i les restes de les primitives dependències canonicals.

Tipus monument: Religiós. Catedral

Estil: Gòtic, barroc

Datació: 1347-1757

Localització: Cac antic

L'església gòtica és de planta basilical de té tres naus i amb capelles laterals entre contraforts. Les naus i capelles que flanquegen la nau central presenten una degradació envers l'exterior, que permet obrir finestres apuntades amb acabement de traceria, que donen llum a la catedral. Els cinc trams estan definits per grans pilars fasciculars, que sostenen les voltes de creueria quadripartites. Rematant el conjunt trobem l'absis, envoltat per una doble girola fruit de l'absència de murs de separació entre les capelles radials, que en comunicar-se formen un segon deambulatori. A l'exterior, els contraforts de les naus són substituïts per dos nivells d'arcs botarells rematats per torretes poligonals mancades de pinacle superior.

Entre 1672 i 1725 es va construir la capella de la Mare de Déu de la Cinta, luxosa obra bastida amb marbres i jaspis. Del segle XVIII data també l'actual sagristia, construïda fora del cos de l'edifici gòtic i connectada amb l'absis a través d'una de les capelles radials. Finalment, del segle XIX és la capella del Santíssim, cos rectangular de tres trams i coberta central de cúpula, que es va construir adossada a la capçalera en el lloc que deuria ocupar la Sala Capitular gòtica.

El claustre, del segle XIII, té planta trapezoïdal. Les arcades de les galeries, molt apuntades i sostingudes per primes columnes de capitells sense decoració, destaquen per la seva austeritat. Els murs del claustre contenen un valuós mostrari de làpides sepulcrals, un bon nombre de les quals estaven a la Sala Capitular. Algunes d'aquestes làpides són anteriors a la construcció de l'actual església. De l'antiga canònica, coneguda com el Palau per haver-hi viscut fins al segle XV el bisbe, destaquen les sales gòtiques del refetor, l'aula major, l'aula menor i el dormitori. El claustre, que comunica amb la plaça de la Suda per la porta barroca de l'Olivera, i amb el carrer Creuera per la Porta de Palau, és actualment l'accés normal a l'interior de la seu.

Respecte a la decoració escultòrica del conjunt en destaquen les claus de volta i els capitells, les trones del sepulcre gòtic de Joan de Girona, el cor del segle XVI, obra de Cristòfor de Salamanca, o el retaule de l'altar major, un relleu de fusta daurada i policromada d'influències italianitzants.

A la capella del sagrari es conserva el Crist del Sagrari, una escultura de marbre del Crist crucificat, atribuït a Damià Campeny i realitzat al segle XIX.

El lloc preeminent on s'ubica la catedral havia estat antigament l'espai ocupat per la mesquita musulmana en el segle X i, probablement, pel fòrum de l'antiga ciutat romana. Amb la reconquesta cristiana del 1148, va ser el lloc on es va construir la catedral romànica, entre el 1158 i el 1178. Aquesta seguia una disposició transversal a l'actual temple gòtic, i ocupava l'espai de l'actual Capella de la Cinta.

La primera pedra de l'actual edifici es va col·locar el 1347. Es conserva un projecte de l'edifici signat per Antoni Guarch, del 1345, però l'estructura definitiva de l'edifici és diferent. El mestre que inicià les obres, i al qual s'atribueix el projecte definitiu, és Bernat o Benet d'Alguaire. El 1441, amb la consagració de l'ara de l'altar major, es va donar per finalitzada la capçalera de l'església. La lentitud de l'obra féu que no s'arribés a l'últim tram de la façana fins a mitjan segle XVII, si bé es va mantenir en tot moment l'estructura gòtica, donant uniformitat al conjunt. És la façana, construïda entre el 1650 i el 1757, la que marca la diferència estilística. És un projecte d'estil barroc de Martí d'Abaria simplificat per Antoni Ferrer, del qual no es va arribar a finalitzar el nivell superior.

Tipus: BCIN. Monument històric

Disposició: Decret

Data disposició: 03/06/1931

Publicació: Gaceta. 04/06/1931

Titularitat: altres

Bibliografia:

MIRAVALL, R. 1985: Tortosa. Guia General,  Tortosa.

Condicions de visita: HORARI DE VISITES: Dilluns tancat excepte festius o vespres de festa. Dimarts a dissabte: 10 a 13:30h i 16:30 a 19h Diumenges: 11:30 a 14h Resta de l'any Dilluns tancat excepte festius o vespres de festa. Dimarts a dissabte: 10 a 13h i 16 a 18h Diumenges i festius: 12:30 a 14h Tancat els dies 25 i 26 de desembre, 1 de gener i diada de la Cinta.

Ús i funció actual: Culte. Catedral

Observacions:

La Catedral és la construcció que potser millor reflecteix el pas del temps i les petges que aquest deixà en la ciutat. El llegat patrimonial que atresora fa la seva visita inexcusable. Acull l'Exposició Permanent Santa Maria de Tortosa. Aquesta exposició mitjançant els fons patrimonials de la Seu dertosenca, ens permet aprofundir en el coneixement de la ciutat i entendre l'històric paper jugat per Tortosa i el seu Territori.

Adreça: C/ Portal del Palau, 5.

Telèfon: 977 446 110

Fax: 977 511 256 (Tortosa Turisme)

Lloc web: http://www.tortosaturisme.cat/ca/que-fer/5-principals-espais-de-visita/95-la-catedral-i-lexposicio-permanent/

Adreça electrònica: info@tortosaturisme.cat