Església parroquial de Sant Lluc

Comarca: Montsià

Municipi: Ulldecona

Adreça: Plaça de l'Església, 8

Temple gòtic del segle XIV construït en traslladar-se la població del Castell a la Foia

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Gòtic

Datació: Segle XIV

Localització: Nucli històric d'Ulldecona

L'església consta d'una única nau dividida en quatre trams i capelles laterals entre contraforts irregulars. Té volta de creueria, amb arcs recolzats sobre pilastres adossades als murs. Té finestres de traceria i dues petites rosasses. La porta d'accés és arquivoltada i està precedida d'un porxo. La sagristia i la capella del sagrari són posteriors.

El temple actual, gòtic, substitueix una església del segle XIII (1274-1280) bastida en traslladar, el 1274, la població del castell a la vall. La seva construcció s'inicià el 1373 i en 1421 es va consagrar l'altar major. La part superior del campanar fou construïda, o reconstruïda, el 1817, segons el projecte conservat. Al segle XVIII, l'arquitecte Bertomeu Ribelles Dalmau va fer una ampliació de la parròquia afegint la capella del Santíssim i la sagristia. Mentre que la capella té elements neoclàssics, la sagristia recorda als esquemes barrocs. La capella del sagrari va ésser restaurada l'any 1998 i està presidida per la imatge de la Pietat, patrona de la vila. L'any 1936 es va destruir el retaule de fusta de Sant Lluc.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 15/07/1992

Publicació: DOGC 20/11/1992