Ermita de Sant Antoni d'Ulldemolins

Comarca: Priorat

Municipi: Ulldemolins

Adreça: A prop del camí vell d'Albarca a Margalef

Edifici dedicat a Santa Bàrbara fins el 1550 quan fra Jeroni d'Albi introduí la devoció a Sant Antoni de Pàdua. L'any 1960 la casa de l'ermità, adossada a l'ermita, es va transformar en casa de colònies.

Tipus monument: Religiós. Ermita.

Estil: Obra popular

Datació: Medieval. Ampliada i reformada al segle XVI

Localització: Als vessants septentrionals del Montsant, al Sud del terme, a l'antic camí d'Albarca a Margalef.

L'ermita, d'una única nau, presenta una capella rectangular que s'obra a la capçalera, donant com a resultat una planta en forma de L. La capella està separada de l'absis per un arc apuntat i està coberta per una volta de creueria. L'ermita presenta un atri frontal amb arc rebaixat, a l'interior del qual es troba la porta principal d'arc de mig punt adovellat. A la part superior de l'atri s'aixeca una campanar d'espadanya d'una sola obertura.  L'altar és presidit pels dos sants, Santa Bàrbara i Sant Antoni. Adossada a l'ermita hi ha la casa de l'ermità, de planta i un pis, que cap al 1960 es transformà en casa de colònies. Ha estat restaurada.

Sembla que aquesta ermita té el seu origen en un asceteri molt antic, d'abans de la colonització d'aquelles terres. D'origen medieval, fins al segle XVI estigué sota l'advocació de Santa Bàrbara, però el 1550 fra Jeroni d'Albir va introduir la devoció a Sant Antoni de Pàdua, i el 1559 s'hi feren unes obres d'ampliació que comportaren, en bastir-s'hi l'altar de Sant Antoni de Pàdua, el canvi d'advocació. Fou objecte de plets entre el municipi i la Cartoixa d'Escaladei. Al segle XVI fou lloc d'habitatge de l'ermità Jeroni de l'Albi, i el 1558 se'n féu càrrec l'ermità valencià fra Llorenç Julià, que el 1564 se n'anà, amb alguns companys, a Montserrat. Poc després s'hi tornà a instal·lar, fins que el 1576 entrà a la cartoixa. L'ermita tingué encara altres ermitans. El 1580, es va ampliar la casa de l'ermità, la qual es va refer a finals del segle XIX. Cap al 1960 es transformà en casa de colònies. Ha estat restaurada els darrers anys.

Tipus: BCIL, Immoble

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC 15/12/1982

Titularitat: altres

Bibliografia:

AAVV: Catalunya Romànica. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1991.

GAVIN, J.: Inventari d'Esglèsies de Catalunya. Barcelona: Arxiu Gavin, 1978.

LLADONOSA, J.: Ulldemolins, história, costums i tradició. Santes Creus: Fundació d'història i art "Roger de Belfort", 1981.

Ús i funció actual: Culte. Ermita.

Adreça: A prop del camí vell d'Albarca a Margalef

Telèfon: 977 561 577