Santuari de la Mare de Déu de Loreto

Comarca: Priorat

Municipi: Ulldemolins

Adreça: Carrer de la Verge de Loreto, 29

Edifici construït el segle XVIII, de gust neoclàssic, d'una sola nau, amb atri tancat i espadanya, fet damunt d'una construcció anterior del segle XVI. Els llampants esgrafiats de la façana són de 1985.

Tipus monument: Religiós. Santuari.

Estil: Barroc

Datació: Segle XVIII. 1762-1770

Localització: Es troba a l'extrem sud-est del municipi.

Edifici d'una sola nau, sense capelles laterals, amb un cambril darrera de l'altar major, al qual s'accedeix per una porta a cada costat del presbiteri. En aquest indret hi ha cinc pintures de l'artista Teresa Ferrer de Sitges que perpetuen les ermites del terme i la parròquia de Sant Jaume. La volta arrenca d'un fris continu i és de mig punt amb llunetes. Els angles del presbiteri són rematats per petxines. La façana principal, que era totalment llisa, es va decorar amb esgrafiats el 1985. Els angles es troben reforçats per carreus. Un pòrtic de tres arcs de mig punt dóna accés a la porta principal, també de mig punt. Als laterals es disposen dues finestres i a la part superior una rosassa i un frontó triangular amb un rellotge al centre, per damunt del qual hi ha un campanar d'espadanya d'una sola obertura. L'any 1991 es començà a decorar amb pintures d'estil bizantí, de Juan Etxenique, ortodox xilè, que representen episodis de la història de la Salvació.

El santuari va ser construít per devoció del poble el segle XVIII, damunt d'un edifici anterior del segle XVI, edificat per venerar-hi la imatge oblidada per un peregrí de Reus a principis d'aquell segle. La imatge fou treta en diverses rogatives i el 1685 es creà una confraria sota la seva advocació. L'any 1758 es planteja la nova construcció i les obres, dirigides pel mestre Pere Sans, s'iniciaren el 1762. El 1770 hi fou col·locat un retaule barroc que perdurà fins el 1936, quan fou destruït en la Guerra Civil. La devoció a la Verge de Loreto és avui tan important com en altres temps i els cultes de la festa major del poble són en el seu honor.

Tipus: BCIL, Immoble

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC

Titularitat: altres

Estat de conservació: 15/12/1982

Bibliografia:

GAVIN, J.: Inventari d'Esglèsies de Catalunya. Barcelona: Arxiu Gavin, 1978.

LLADONOSA, J.: Ulldemolins, història, costums i tradició. Santes Creus: Fundació d'història i art "Roger de Belfort", 1981.

Ús i funció actual: Culte. Santuari.

Adreça: Carrer de la Verge de Loreto, 29

Telèfon: 977 561 577