Església de la Mare de Déu del Lledó

Comarca: Alt Camp

Municipi: Valls

Adreça: Passeig dels Caputxins, s/n

L'antic santuari de la Mare de Déu del Lledó o del Lledoner, dedicada a la copatrona de la ciutat de Valls és un edifici simple, d'arquitectura popular, amb un petit atri on es venera una imatge d'alabastre gòtica, molt estimada pels vallencs, en un cambril pintat per Català Gomis.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Arquitectura popular

Datació: Segle XVI

Localització: Al final del passeig dels Caputxins de Valls

L'església és un edifici simple, d'arquitectura popular. Presenta les característiques del segle XVI en què fou edificada. Amb 24 m de llargada per 9 m d'amplada, té planta basilical de tres naus, una central i dues laterals convertides en capelles, amb tres trams i absis modificat. La coberta és de volta de canó. Hi han sis finetres en l'arrencada de la volta, entre els arcs torals. El cor està situat en el primer tram, als peus de l'església. La façana, barroca, és de tres cossos: un central, més elevat i amb coberta a dues vessants, i dos laterals que es corresponen amb les naus interiors. La porta d'entrada es cobreix amb galeria. L'edifici es corona amb una espadanya, i està construït amb pedra i maçoneria arrebossada. L'austeritat reflectida en tota la construcció és pròpia de l'ordre dels Caputxins, que va regentar el santuari des de finals del segle XVI fins a la seva exclaustració. Al costat de l'església es trobava situat el convent, lloc on més trad s'instal·là la Casa de Caritat. L'altar fou projectat per Cèsar Martinell, amb escultures d'Anselm Nogués i pintures de Francesc Galofre Oller; en una de les capelles hi ha el mausoleu neoclàssic del general Castaños.

La seva imatge, gòtica, d'alabastre amb restes de policromia, és del segle XIV, va ser trobada -segons la tradició- a la soca d'un lledoner. Documentalment hi ha una escriptura de 1366 que demostra l'existència d'una primera capella. El 1367 es va acordar la construcció d'una altra capella, posant la Imatge damunt la soca del lledoner on, segons la tradició, s'havia aparegut. Des del 1586 se'n van fer càrrec els frares Caputxins, els quals van inaugurar la nova capella (tercera) el 1725. Aquesta ordre va romandre a l'església del Lledó fins 1835, en què van marxar degut a la Llei de Desamortització de Mendizábal. L'església va continuar éssent santuari fins aproximadament l'any 1970, quan es convertí en parròquia.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Titularitat: privada

Bibliografia:

Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Barcelona: 1982.

Història de la villa de Valls. Valls: F. Pellisser, 1881.

Inventari d'esglésies de Catalunya. Barcelona: Arxiu Gavin, 1978.

Resum Històric del Santuari del Lledó de Valls. Valls: E. Castells, 1936.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Observacions:

En el pilar que limita el presbiteri per la banda de l'Evangeli, hi ha una placa de marbre indicadora de l'indret on estava el lledoner de l'aparició de la Imatge Titular.

Hores de despatx: dilluns i dijous de les 18:00 a les 20:30 h. Es celebren misses els dies feiners i vigílies a les 20:00 h.; diumenges i festius a les 11:30 i a les 20:00 h.; estiu a les 12:00 i a les 20:00 h. / les misses familiars són a les 11:30 h.

Adreça: Passeig dels Caputxins, s/n

Telèfon: 977 600 349 / 977 600 650